svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2015.04.13  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.13

Betalningsanmärkning

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar.

Ladda ner vår App! App store / Google Play

En betalningsanmärkning kan registreras först när det meddelats beslut om att du är betalningsskyldig, ett så kallat utslag.

Det är kreditupplysningsföretagen som registrerar betalningsanmärkningar. Informationen som ligger till grund för betalningsanmärkning hämtas från olika offentliga register, bland annat kronofogdens. Är du privatperson eller har enskild firma får endast uppgifter om utslag lämnas.

Finns företaget med på Svensk Handel Varningslistan blockeras det av kreditupplysningsföretagen. Du får då ingen anmärkning. Saknas företaget på listan kan du istället meddela kronofogdens rättelseteam i Visby att du vill att uppgifterna tas bort. Du måste då kunna visa att du bestridit fordran innan ansökan om betalningsföreläggande inlämnats till kronofogden. Enklast är att bifoga ett mejl där det klart framgår hur du har agerat. Du måste också invända mot kravet i betalningsföreläggandet och beskriva varför uppgifterna är felaktiga.

Läs mer på kronofogdens webbplats.

Tipsa om bluffaktura