På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2015.04.13  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.13

Inkasso

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar.

Ladda ner vår App! App store / Google Play

Det är inte ovanligt att företagen lämnar över sin "fordran" till ett inkassoföretag. Det är viktigt att du fortsätter att bestrida kravet om du fortfarande anser att något avtal inte föreligger eller att kravet är felaktigt på andra grunder.

Mejla inkassoföretaget och bestrid kravet. Förklara samtidigt bakgrunden kortfattat.

Enligt god inkassosed ska inte bestridna fakturor skickas till kronofogden. De som vill ha betalt ska istället ansöka om stämning i domstol som får pröva tvisten. Om inkassoföretaget ändå skickar ärendet till kronofogden bör du underrätta Datainspektionen som är tillsynsmyndighet över inkassoföretagen.

Tipsa om bluffaktura