På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.04.13  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.13

Inkasso

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar.

Ladda ner vår App! App store / Google Play

Det är inte ovanligt att företagen lämnar över sin "fordran" till ett inkassoföretag. Det är viktigt att du fortsätter att bestrida kravet om du fortfarande anser att något avtal inte föreligger eller att kravet är felaktigt på andra grunder.

Mejla inkassoföretaget och bestrid kravet. Förklara samtidigt bakgrunden kortfattat.

Enligt god inkassosed ska inte bestridna fakturor skickas till kronofogden. De som vill ha betalt ska istället ansöka om stämning i domstol som får pröva tvisten. Om inkassoföretaget ändå skickar ärendet till kronofogden bör du underrätta Datainspektionen som är tillsynsmyndighet över inkassoföretagen.

Tipsa om bluffaktura