Grön + Digital = Sant. Seminarium om digitala produktpass
Den gröna och digitala omställningen måste ske parallellt, men hur ska det gå till?
Den gröna och digitala omställningen måste ske parallellt, men hur ska det gå till? Digitala produktpass har diskuterats under några år, men frågorna är fortfarande många om när de egentligen kommer, vad de innebär och hur man ska förbereda sig för dem.
Välkommen till ett förmiddagsseminarium som ger svar på dessa frågor genom att återge det EU-arbete som pågår för att ta fram både de specifika och tekniska kraven för att utveckla digitala produktpass.
Seminariet är främst ett fysiskt evenemang på plats i Svensk Handels lokaler i Stockholm för Svensk Handels medlemsföretag, och bästa upplevelsen kommer du att få om du är på plats. Men det kommer att gå att ansluta via Teams utan att vara medlem i Svensk Handel. På plats kan du interagera med talarna, samt avsluta med lunch.
Digitala produktpass är bara början på en nödvändig omställning där den digitala omställningen kommer vara en förutsättning för den gröna. För samtidigt kräver praktisk taget all ny lagstiftning som kommer från EU den närmaste åren, via den så kallade Gröna Given, att spårbarheten och transparensen i leveranskedjan förbättras väsentligt.
Det enda sättet att lyckas med detta är att genomföra en omfattande digitalisering, som innefattar insamling och sammanställning av såväl tekniska data som hållbarhetsdata.
Men hur ska företagen kunna förbereda sig för denna parallella omställning så att det både främjar verksamheten och bidrar till mer hållbara affärskedjor? Seminariets ambition är att ge vägledning och inspiration till främst handelns medlemmar, men är relevant för alla aktörer som vill göra digitala produktpass och spårbarhet till en konkurrens- och hållbarhetsfördel.
Deltagande på plats är exklusivt för medlemmar i Svensk Handel. Deltagande via Teams är öppet för alla.
Deltar du på plats kan du efter seminariet avsluta med en enkel lunch i Svensk Handels lokaler.
Medverkande:
Magnus Nikkarinen, Hållbarhetsexpert på Svensk Handel
Staffan Olsson, GS1 Sweden
Malin Rosqvist, Programchef, RISE
Lennart Strandberg, Business Relations och ordförande i SIS TK 639, Blue
Cromos
Daniel Göhlin, VD/Grundare, GUNG AB
Hans Petter Hubert, Director, Strategic Initiatives, Kezzler
Stina Behrens, Project Manager Future Materials,
Axfoundation
Fler talare kan tillkomma
- Innehållstyp:
- Kurs
- Publicerad:
- 2024-11-21
- Senast uppdaterad:
- 2024-12-09