Vi är aldrig längre än ett samtal bort

Stigande ränteläge, rekordhög inflation och fortsatta leveransproblem skapar stora utmaningar för vår bransch. Ovanpå detta en elkris som vi bara sett början av.

Som en handlare jag talade med uttryckte saken: ”Vi pressas från två håll – våra kostnader ökar drastiskt samtidigt som kunderna håller allt hårdare i plånboken. Den ekvationen går inte ihop”.

Sätt ett tak för företagens elkostnader

I en debattartikel i Svenska Dagbladet (21/9) lyfter vi från Svensk Handel fram fyra konkreta krav till nästa regering: 

  • Inför ett högkostnadsskydd för el för företag

  • Slopa amorteringskravet för bolån fram till våren 2024

  • Utöka glesbygdsstödet för butiker

  • Sänk arbetsgivaravgifterna

Förra veckan träffade jag näringsministern samt företrädare från näringsdepartementet med anledning av elkrisen. Mitt budskap var tydligt - en tillfällig elkris ska inte få slå ut livskraftiga företag. Åtgärder behövs här och nu.   

Webbinarier om hyresfrågan och elkrisen

Ökade hyreskostnader är ett annat orosmoln som tornar upp sig på en redan mörk himmel. Vi får många frågor från medlemmar om den förväntade hyreshöjningen på grund av indexklausulen.

Detta och mycket mer tog vi upp på ett webbinarium (29/9) om hur rådande kostnadsökningar påverkar hyrorna som du nu kan se i efterhand. 

Jag vill även tipsa om att du kan titta på inspelningen av det viktiga webbinariet om elkrisen som vi arrangerade den 27/9.      

En sista uppmaning. Se till att du nyttjar hela ditt medlemskap i Svensk Handel. Arbetsrättsjouren, juridisk rådgivning och förmåner som kapar kostnader. Detta och mycket mer finns för dig som medlem. Och kom ihåg – vi är aldrig längre än ett samtal bort. 

Sofia Larsen, vd Svensk Handel  

Publicerad: 2022.09.23 Senast uppdaterad: 2022.10.28 Kategorier: Medlem, Medlemsaktuellt