Frågor om medlemsavgiften
All fakturering av medlemsavgifter sköts centralt av Svenskt Näringsliv. I slutet av mars skickas en faktura för medlemsavgifter för första halvåret och i slutet av september faktureras medlemsavgifter för andra halvåret.
Beräkningsunderlag för avgiften är de utbetalda lönesummor för föregående år som har rapporterats in av dig som företag. Under januari får du som företagare information från Svenskt Näringsliv om föregående års beräkningsunderlag. Du får också information om hur du gör för att kunna rapportera in lönesummorna för föregående år.
Du har då ungefär en månad på dig att rapportera in uppgifterna. Om ditt företags uppgifter inte har rapporterats in räknas tidigare års lönesummor upp med 20 procent. Nytillkomna medlemsföretag faktureras löpande. Vilken period som avgiften avser ser du på fakturaspecifikationen.
Inrapportering av lönesummor
Storleken på medlemsavgiften baseras på de lönesummor som du har rapporterat in på ditt företag via Medlemsuppgift.se.