Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator för september månad skattar e-handelns omsättning till 10,2 miljarder kronor. Det är en minskning med 19 procent jämfört med september 2022 och den svagaste procentuella utvecklingen under en enskild månad sedan juni 2022.

ehi-1.png

Var fjärde inköp uteblev

Historiskt är september oftast en av årets svagare försäljningsmånader för e-handeln. I år var omsättningen i september dock lägre än samma månad föregående år, såväl som jämfört med 2021 och 2020. Förra årets ovanligt höga e-handelsomsättning i september innebär dessutom tuffa jämförelsetal vilket bidrar till den svaga utvecklingen. E-handelsindikatorn mäts i löpande priser, och givet de senaste inflationssiffrorna från augusti i år är Svensk Handels bedömning att volymförsäljningen i e-handeln i september månad föll med cirka 24 procent. Annorlunda uttryckt innebär det att ungefär var fjärde konsumentinköp via e-handelskanalen uteblev jämfört med september 2022.

- September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Minskad köpkraft påverkar, men stora skillnader mellan branscher

Omsättningsutvecklingen för hela tredje kvartalet blev också negativ jämfört med fjolåret trots att positiva tillväxttal i juli och augusti kompenserade något för den svaga septembermånaden. Sammanlagt minskade omsättningen med fem procent under det tredje kvartalet.

Varukategorier för hemmet såsom hemelektronik, byggvaror och möbler har under en längre period uppvisat mycket svag omsättningsutveckling och tredje kvartalet var inget undantag. De här branscherna har tydligt påverkats av hushållens minskade köpkraft. Det genomsnittliga totala köpbeloppet per månad och e-handelskonsument i kategorierna föll kraftigt under det tredje kvartalet jämfört med föregående år

I andra varukategorier går det dock att skönja en positiv trend även om omsättningstillväxten till stor del är inflationsdriven. Kläder och skor växte med 10 procent, sport- och fritidsprodukter med 12 procent och skönhets- och hälsoprodukter med 7 procent.

- Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat. Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att second hand kommer gå riktigt bra även nu i jul. Vissa internationella studier indikerar på att nära på var femte julklapp i år kommer vara en begagnad vara, säger Per Ljungberg.

E-handelsindikatorn – nu ännu mer detaljerad

Månadens E-handelsindikatorn innehåller en hel del nyheter. Nu finns detaljerad information nedbruten på kategorinivå, och istället för indexerade siffror presenteras nu resultat i kronor. Siffrorna som redovisas rör e-handelskonsumtion från både svenska och utländska e-handelsföretag. E-handel från svenska företag kommer alltså inte längre att särredovisas. Det blir alltså en fylligare rapport, samtidigt som den blir mer lättolkad.

- De ändringar som gjorts har varit efterfrågade, varför det är glädjande att de nu äntligen är på plats. E-handelsindikatorn är nu både mer utförlig samtidigt som den har blivit lättare att tolka. Allt för att man tydligare ska kunna se branschens utveckling, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Läs mer om förbättringarna i E-handelsindikatorn

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen. När Europap
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.