Hoppa till innehåll

Remissyttrande: En uppföljning av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning

Svensk Handels remissyttrande avseende en uppföljning av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning (SOU 2021:79).

4cd9d88bfc1f4388a8d94bfca3ad1d67.jpg

Er ref: Ju2021/03621

Svensk Handel, som är handelsföretagens intresseorganisation och företräder 9 000 små, medelstora och stora företag med nära 300 000 medarbetare, får med anledning av remissen anföra följande:

Allmänna synpunkter

Svensk Handel tackar för möjligheten att få lämna kommentarer om skriftlighetskravet vid telefonförsäljning. Vi hade förmånen att delta i utredningen ”En uppföljning av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning”. 

Svensk Handel instämmer med utredningens bedömning att det inte finns anledning att vidta ytterligare lagstiftningsåtgärder för att stärka konsumentskyddet, då skriftlighetskravet har fått positiva effekter ur konsumentskyddssynpunkt. Detta framkommer av analysarbetet kring vilka effekter som skriftlighetskravet har fått, där utredningen inhämtat uppgifter från berörda intressenter som myndigheter, konsumentorganisationer och företrädare för näringslivet.

De kvarstående konsumentproblem hänför sig till stor del till företag som inte följer lagstiftningen och näringslivets etiska regler. Dessa problem bör man komma till rätta med genom tillsynsinsatser.

Svensk Handel tycker det är viktigt att betona att problematiken vid telefonförsäljning inte endast drabbar konsumenter utan även mikroföretag, som inte omfattas av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.
Svensk Handel beklagar att utredningen inte hade möjligheten att analysera och ta ställning till att inkludera mikroföretagen i regleringen. Detta då vi anser att det finns ett stort behov av att tillförsäkra även mikroföretagen ett lagreglerat skydd vid telefonförsäljning.  

Svensk Handel vill i detta sammanhang framhålla betydelsen av näringslivets egenåtgärder på området, till exempel spärregistret NIX-telefon och NIX-nämnden. En uppdatering av näringslivets etiska regler har även gjorts i syfte att säkerställa en tillämpning av lagregleringen i linje med lagstiftarens intentioner.

Läs hela remissyttrandet här.

Svensk Handel

Mats Hedenström
Jolanda Girzl

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
remisser-900.png

Angående Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen

RemissvarRemissvar till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Diarienummer: LI2023/03919, angående Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneri
remisser-900.jpg

Remissvar om Åtgärder för att öka materialåtervinningen av avfall

RemissvarSvensk Handel delar ambitionen men ifrågasätter om det som har presenterats är en lösning som kommer att leda till det målet.
remisser-900.jpg

Remissvar om Införande av Miljözon klass 3

RemissvarSvensk Handel delar ambitionen men ifrågasätter om det som har presenterats är en lösning som kommer att leda till det målet.
remisser-900.jpg

Remissvar gällande Bekämpande av sena betalningar av handelstransaktioner

RemissvarEuropeiska kommissionens förslag till förordning om bekämpande av sena betalningar vid handelstransaktioner Er ref: Ju2023/02232
remisser-900.jpg

Remissyttrande angående utfasning av ersättning för höga sjuklönekostnader

RemissvarEr referens/dnr: S2023/02799
remisser-900.jpg

Remissvar angående förslag om alternativ tvistlösning för konsumenter

RemissvarEU-kommissionen föreslår nya åtgärder för att effektivisera alternativ tvistlösning (ADR) på den digitala marknaden.
remisser-900.jpg

Remissvar angående EU-kommissionens förslag på revidering av Avfallsdirektivet

RemissvarRemissyttrande gällande EU-kommissionens förslag på revidering av Avfallsdirektivet
remisser-900.jpg

Remissvar angående engångsprodukter och nedskräpningsavgifter

RemissvarRemiss av Naturvårdsverkets hemställan om ändring i förordningen om engångsprodukter och förordning om nedskräpningsavgifter

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.