Varför ska paket från Kina ha en gräddfil?

FN:s postsystem snedvrider konkurrensen, vilket slår mot svenska e-handlare. Att det kan vara billigare att leverera en vara från Kina till Sverige, än vad kostnaden är för att skicka samma paket mellan Stockholm och Borås talar sitt tydliga språk, skriver Karin Johansson, vd Svensk Handel.

President Trump har meddelat att de kinesiska postsubventionerna gör att USA ska lämna FN:s internationella postavtal Universal Postal Union (UPU). Som frihandelsvän går det att ha många synpunkter på Trumps handelspolitik, men i det här fallet är hans kritik förståelig. De otidsenliga postsubventionerna skapar en oschysst konkurrens som missgynnar svenska handlare. Kina är en av världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnationer och det är orimligt att de fortsätter att få kraftiga subventioner på sina paketleveranser. Den danska transportministern har uttalat stöd för den amerikanska linjen och Svensk Handel anser att även nästa svenska regering måste agera.

FN:s internationella postsystem UPU är riggat för en svunnen tid. Trots att Kina ligger i täten inom e-handelsområdet likställs de i UPU med länder som Kuba och Gabon. Det bidrar till att China Post många gånger kan erbjuda ett så pass lågt fraktpris att det inte ens täcker sina egna kostnader. Postnord riskerar rent av att gå med förlust när de hanterar Kinapaketen. Att det kan vara billigare att leverera en vara från Kina till Sverige, än vad kostnaden är för att skicka samma paket mellan Stockholm och Borås talar sitt tydliga språk.

Tillväxten inom sällanköpshandeln sker på nätet och enligt Svensk Handels julrapport väntas lite drygt var tredje konsument klicka hem merparten av sina julklappar. Kina var under förra året det land som svenska e-handelskonsumenter, som shoppar utomlands, oftast handlade från. Enligt Postnord strömmar varje dag 25 000 Kinapaket in i Sverige. Att växande digitalisering innebär en kraftfull internationalisering och ett ökat konkurrenstryck är en naturlig utveckling, men det ställer också ökade krav på att spelreglerna är rättvisa. Så är det tyvärr inte idag. Gigantiska e-handelsplattformar, som Wish och Alibaba, åker i gräddfilen när de säljer varor från Kina till svenska konsumenter.

Samtidigt som politikerna punktmarkerar svenska handlare och inför en ensidig kemikalieskatt som enbart drabbar svenska företag, strömmar okontrollerade varor, som ofta helt förbisett de miljömärkningar och krav på produktsäkerhet som EU kräver, in i landet. Politikerna silar mygg men sväljer kameler till priset av svenska företag och jobb. Här måste vi tänka annorlunda, inte minst för att värna de halv miljon arbetstillfällen som den svenska handeln skapar.

E-handelns snabba utveckling är en stor möjlighet för Sveriges duktiga handelsföretag. Sverige är en digital nation med många vassa entreprenörer som redan idag är stora exportsuccéer. Svensk Handel vill att fler svenska företag ska få rätt förutsättningar att lyckas i en handelsbransch som blir allt mer internationell. Även om svenska företag står sig starkt i konkurrensen kan vi inte tillåta att kinesiska e-handelsplattformar får en egen gräddfil i racet om kunden. Spelreglerna ska vara rättvisa. Utvecklingen i handeln går snabbare än någonsin och väntar inte in UPU-systemets utdragna förhandlingsrundor var fjärde år.

Nästa regering måste hitta andra vägar att agera – den snedvridna konkurrensen måste stoppas.

Karin Johansson
vd Svensk Handel

Källa: SvD Näringsliv - 2018.12.12
Publicerad: 2018.12.13 Senast uppdaterad: 2018.12.13 Kategorier: E-handel och digitalisering, Konkurrensfrågor, Lagar och regler, E-handel och digitalisering 2
Presskontakt Svensk Handel

Skriv en kommentar

Kommentarer (2)

Kommentar skapad 2019-05-28 19:26
28 maj 2019 kl 19:26

Mycket bra.

Kommentar skapad 2018-12-27 09:54
27 dec 2018 kl 09:54

Varför vill ni inte bojkotta varor från diktaturen Kina när ni inte vill att svenska butiker ska sälja varor från Israel?