Låt kunden leda förändringsarbetet

Trots att det finns gott om framgångssagor i den svenska handeln som förtjänar sin egen helsida är den allmänna nyhetsrapporteringen från branschen ganska dyster just nu. Rubriker om butiker som tvingas slå igen duggar tätt. Det är tyvärr inte fake news. 

Den digitala omställningen av branschen förändrar kundbeteenden och pressar butikers marginaler. Att handeln förändras är i sig inget nytt, skillnaden mot tidigare är hastigheten. Digitaliseringens förändringstakt är supersnabb och ställer nya krav.

Samtidigt är möjligheterna enorma för de företag som lyckas. Finalisterna i Retail Awards inspirerar branschen på flera sätt. De visar alla att experimentverkstaden alltid ska vara öppen för nya idéer. Att testa nytt, utvärdera, testa nytt och utvärdera igen är vägen framåt.

De som av rädsla för att misslyckas står still är de som kommer att slås ut först. En annan insikt som finalisterna ger oss är att kompassen i förändringsarbetet alltid ska vara inställd på kunden. Ny spännande teknik är viktigt men ska inte vara självändamålet när affärerna vidareutvecklas. Fokus ska alltid vara vad din kund faktiskt vill ha.

I landets e-handelsföretag och butiker pågår ett ständigt arbete för att vara lite bättre än igår. Att lyfta fram de klarast lysande stjärnorna på handelshimlen har aldrig varit viktigare än idag. Retail Awards ger förebilder och framtidstro till den svenska detaljhandeln.

Grattis till er alla finalister! Den 13 maj koras vinnarna i samband med Svensk Handels stämma. Då laddar vi för fest - hoppas att vi ses där!

Karin Johansson,
vd Svensk Handel

Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2019.04.03 Senast uppdaterad: 2019.04.03 Kategorier: Stämma, Retail Awards, Medlemskap

Skriv en kommentar