Underlätta handelns omvandling

Handeln står mitt i en strukturomvandling. Hur vi handlar, var vi handlar och hur varorna når oss har snabbt förändrats. Den växande e-handeln ger svenska företag enorma möjligheter. Lyckas de nå de miljarder e-handelskunder som finns runt om i världen väntar en ljus framtid. Det är dock avgörande att handeln får rätt förutsättningar för att kunna stå sig stark i en snabbt växande internationell konkurrens.

”Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös” var temat på årets stora e-handelsmässa, D-congress. Handeln har på kort tid gått från att vara nationell till att bli global. Tidigare konkurrerade butikerna i Borås främst med andra affärer i staden – i dag kommer konkurrensen från hela världen. Den lilla butiken i staden konkurrerar med stora e-handelsföretag från USA och Kina. Det innebär en ny, tuffare verklighet.

Handeln har alltid förhållit sig till förändring, men en skillnad vi nu ser är hastigheten. Digitaliseringen förändrar handeln i turbofart. E-barometern för 2018 visade att all tillväxt i sällanköpshandeln sker på nätet. Det är ett paradigmskifte. En förändrad handel kräver också ett förändrat tänkesätt från politikerna. Handeln sysselsätter en halv miljon människor och ger ständigt ungdomar chansen till sitt första jobb. För att stärka svenska handelsföretag i den internationella konkurrensen anser Svensk handel att följande behöver göras:

  • Tänk om kring kemikalieskatten. Regeringen hotar att höja kemikalieskatten ytterligare. Mobiltelefoner, spelkonsoler och datorer ska nu bli ännu dyrare när du handlar från svenska butiker. Enligt beräkningar från HUI Research innebär det ett försäljningsbortfall på sex miljarder. Problemet är att utländska e-handlare slipper skatten. Det är en tankevurpa. Resultatet blir försvagad konkurrenskraft, ökad e-handelsimport och upp till 2 000 förlorade arbetstillfällen i svensk detaljhandel.
  • Rättvisa spelregler. Varje dag kommer cirka 30 000 paket till svenska konsumenter från Kina. Många av paketen flygs in med frakten kraftigt subventionerad av FN:s internationella postavtal. Kina är världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation, men klassas i postavtalet i samma liga som länder som Gabon och Kuba. Detta i kombination med att varorna i många fall inte håller svenska nivåer i krav på produktsäkerhet och kemikaliekontroll skapar risker för konsumenten och en snedvriden konkurrens som missgynnar svenska handelsföretag.
  • Sänk arbetsgivaravgifterna. Handeln är personalintensiv och kostnaden att anställa är en av de största kostnadsposterna. Det är i längden ohållbart att svenska arbetsgivaravgifter fortsätter att vara bland de högsta i hela Europa. Det tynger företagens kostnadsbild och minskar viljan att anställa. Den öppna ekonomin gör att svenska arbetsgivaravgifter måste sänkas för att vara internationellt konkurrenskraftiga.

Handen står mitt i en stor digital omställning som i ett svep öppnar upp branschen för internationell konkurrens. Sverige har dock goda förutsättningar att dra fördel av utvecklingen genom att öka e-handelsexporten till övriga världen. Det kommer däremot inte att vara möjligt om politikerna inte inser att konkurrenssituationen har förändrats. Det är avgörande att den svenska handeln får förutsättningar att öka e-handelsexporten och därigenom möjlighet att fortsätta vara den viktiga jobbskapare som Sverige så väl behöver.

Karin Johansson,
vd, Svensk handel

Per Ljungberg,
vd, Svensk digital handel

Källa: Borås Tidning - 2019.03.23
Publicerad: 2019.03.25 Senast uppdaterad: 2019.03.25 Kategori: Lagar och regler
Presskontakt Svensk Handel

Skriv en kommentar