Retail Awards i strålkastarljuset

I början av maj skulle 13 värdiga vinnare ha korats på Friends Arena i 2020 års upplaga av Retail Awards, men som alla vet fick vi en pandemi på halsen. Vi är inte genom krisen än. Covid-19 har slagit hårt mot stora delar av handeln. Om det var tufft innan, så är det inget emot vad det är nu.

Det får dock inte hindra att de företag som kämpat sig till en finalplats i årets Retail Awards får stå i strålkastarljuset, även om vårens gala och prisutdelning fick ställas in. Konkurrensen har nämligen aldrig varit hårdare.

Pandemin har ökat omställningstrycket

Redan innan coronakrisen stod branschen mitt i en brytningstid med växande digitalisering och ökad internationell konkurrens. Pandemin har ökat omställningstrycket ytterligare, något de flesta bedömare är överens om. Vad krävs då för att tackla en snabbt föränderlig omvärld? Vem ska man hålla ögonen på eller ta rygg på? Kanske är det någon av årets finalister.

Tävlingen lyfter fram förebilderna och de spännande exemplen, de som är skickliga på att möta kundernas behov. För även om det är viktigt att hålla koll på förändringar i omvärlden så gäller fortsatt att aldrig förlora kunden ur sikte.

När Amazon tar klivet in på svenska marknaden kan vi vänta oss ytterligare prispress

Framgång handlar mycket om att möta kunden där den finns, och mycket av tillväxten sker nu på nätet. När e-handelsjätten Amazon inom kort tar klivet in på svenska marknaden kan vi vänta oss ytterligare prispress. Det är en tuff men spännande resa många har framför sig.

Det är viktigt att handeln ges rätt förutsättningar för att stå sig i den ökade internationella konkurrensen. Den föreslagna punktskatten på kläder och skor skulle vara ett dråpslag för den svenska modebranschen i det läge den befinner sig nu.

Retail Awards lyfter framgångsexemplen

Den 21 september utses totalt 13 vinnare i lika många kategorier. Prisutdelningen sker, som mycket annat i år, digitalt. Vi hoppas att du kan vara med, även om formatet är ändrat.

Det är det tolfte året i rad som Retail Awards delas ut. Tävlingen lyfter de framgångsexempel som lyser allra klarast i vår bransch just nu. Mitt stalltips är att hålla ögonen på dem.

Karin Johansson
vd Svensk Handel

Källa: Dagens Industri - 2020.08.26
Publicerad: 2020.08.26 Senast uppdaterad: 2020.08.26

Skriv en kommentar