Publicerad: 2018.12.22   •  
Senast uppdaterad: 2018.12.25

Mellandagsrean utmanad när Black Friday växer

Reorna i handeln duggar allt tätare. Black Friday har blivit startskottet för julhandeln. Fyra av tio handlare anser kampanjtillfällen som Black Friday och Singles day har tagit försäljning från den klassiska mellandagsrean.   

Det var inte många år sedan konsumenterna fick vänta in mellandagsrean för att kunna handla till röda prislappar. Även om mellandagsrean har en fortsatt stark ställning har kampanjtillfällen som Black Friday och Singles day gjort att dess betydelse minskat i delar av handeln.

I Svensk Handels Handelsbarometer svarar 42 procent av handlarna att konsumtion i samband med mellandagsrean istället har flyttat till Black Friday och Singles day. I kläd- och skohandeln är motsvarande siffra 72 procent.

När handlarna får svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen anger var tredje butik i sällanköpshandeln (32 %) att mellandagsrean är viktig. Motsvarande siffra för Black Friday är 26 procent. Bland e-handlarna är Black Friday viktigast, där svarar nästan varannan handlare (47 %) att Black Friday är viktig för försäljningen.

”Black Friday innebär att startskottet för julhandeln börjar tidigare. Det är en utmaning för många butikers lönsamhet att försäljning till fullpris i december flyttas till reahandel i november”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Svensk Handel räknar dock med att det kommer att vara bra fart i butikerna under årets mellandagsrea.

”Vi ska inte glömma att det ligger en hel del presentkort under granen som väntar på att lösas in. Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp”, säger Johan Davidson.

Hur gick då årets julklappshandel? Det vet vi först i mitten av januari då Svensk Handel släpper en ny rapport.

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)