Garderoben vann "Hållbarast i Almedalen"

Även i år belönas succén Almedalsgarderoben med ett prestigefyllt pris. Svensk Handel och Swedish Fashion Council, skaparna av hållbarhetsinitiativet tog under dagen emot priset Hållbarast i Almedalen. 

Idag korades vinnaren av Hållbarast i Almedalen 2019. Vinnare blev Almedalsgarderoben, ett framgångsrikt samarbete mellan Svensk Handel och Swedish Fashion Council.

Almedalsgarderoben är ett hållbarhetsinitiativ där besökaren kan låna kläder för dagen, få hjälp med styling och prata hållbarhet. I år med extra fokus på materialval. Inom handeln är engagemanget för hållbarhet stort. Fyra av fem handlare bedriver idag ett aktivt hållbarhetsarbete. En viktig drivkraft är att arbetet visar sig vara lönsamt även på kort sikt och det ses numera som en framtidsfråga för handelns företag när allt fler konsumenter vill handla hållbart.

Hållbarast i Almedalen är ett årligt återkommande pris som delas ut till den aktör som på bäst sätt lyft hållbarhetsfrågan under Almedalsveckan. Bakom priset står Klimatklubben och pr-byrån Juno. Vinnaren av Hållbarast i Almedalen utses utifrån fyra kriterier – relevans, effekt, långsiktighet och kreativ höjd. 

Juryns motivering:

”Almedalsgarderoben belönas för sitt långsiktiga arbete med att visa upp delningsekonomin i praktiken. Almedalsgarderoben bidrar till att lyfta de beteendeförändringar som måste ske när det gäller konsumtion i allmänhet och av mode i synnerhet, och har lyckats göra hållbara val konkreta, lustfyllda, och attraktiva under Almedalsveckan.”

- Vi vill tacka alla besökare som har lånat i vår garderob och hjälpt till att lyfta frågan om nya affärsmodeller, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel stil.

- Det är fjärde året som vi tillsammans med Svensk Handel arrangerar garderoben och i år har vi slagit nya utlåningsrekord varje dag. Att cirkulära affärsmodeller uppmärksamma är ett tecken på att hållbarhetsfrågan är hetare än någonsin, säger Erica Blomberg, marknadschef på Swedish Fashion Council

Almedalsgarderoben har sedan starten 2016 var nominerad till flera priser. 2016 var den finalist i "Hetast i Almedalen" och 2017 nominerad till samma pris. Under 2017 fick Almedalsgarderoben även ett hedersomnämnande i kategorin "Årets digitala kommunikatör i Almedalen". Förra året fortsatte succén och Almedalsgarderoben blev utsett till både "hetas inom delningsekonomin och valdes till "en av de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen".

Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2019.07.04 Senast uppdaterad: 2019.07.04

Skriv en kommentar