Baylan, Google och Klarna på Svensk Handels stämma

Under eftermiddagens program på Svensk Handels stämma var digitalisering och framtidens handel i fokus när näringsminister Ibrahim Baylan, Googles Sverigechef och Klarnas vd pratade om den svenska handeln.

Sverige är ett välfungerande land och den svenska handeln är både etablerad och mogen, allt funkar relativitet friktionsfritt till låga priser. Men vi tar handeln, som den ser ut idag, för given. För att inte människan och naturen ska gå under behöver politiker och näringslivet tillsammans hitta hållbara lösningar, menade Ibrahim Baylan, näringsminister, som var först ut på scen.

Han tryckte också på det stora behovet av kompetensförsörjning för att kunna följa med i dagens snabba utvecklingoch viktenav att ingen hamnar utanför bara för att handeln ser annorlunda ut än den tidigare gjort. Näringsministern var positiv och menade att den enda vägen är framåt och att om vi jobbar på att hitta lösningar och rustar människor kan vi se digitaliseringens enorma möjligheter.

– Jag tror att det kommer att anställas fler i den svenska handeln 2025 än vad det gör idag, det kanske inte kommer behövas lika många i kassan men istället fler i logistikledet, sa Ibrahim Baylan.

Anna Wikland, Googles Sverigechef, tog också upp digitaliseringens fördelar och räknade upp tre områden att fokusera på för att nå framgång.

1. Hitta människor där de är – i mobilen, vid datorn eller via röststyrning
2. Var personlig – genom att vara datadriven och arbeta med AI.
3. Var smidig och relevant i hela kundresan – 53 procent av besökarna lämnar en hemsida som tar mer än 3 sekunder att ladda.

– I en värld som ständigt förändras är den enda långsiktigt hållbara strategin att lära sig saker snabbare än världen förändras och omsätta lärdomarna till relevant innovation, sa Anna Wikland.

Hon menade också att det är otroligt viktigt att satsa globalt då hälften av befolkningen är online och 71 procent av alla kundresor startar i mobilen.

Sist ut var Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski som pratade om vikten av lojalitetsprogram för att bygga en långvarig relation med kunden och för att kunna göra kundupplevelsen smidig. Han upplever att kunder är generösa med sin data om den användas till något som gynnar dem.

– De flesta kunder vill dela med sig av data om de får något tillbaka, sa Sebastian Siemiatkowski.

Avslutningsvis höll både Siemiatkowski och Wikland med om att det viktigaste är att kunden känner sig trygg med hur ens data behandlas.

Publicerad: 2019.05.13 Senast uppdaterad: 2019.05.13
Presskontakt Svensk Handel

Skriv en kommentar