Den svenska e-handeln fortsätter att växa

2018 blev ännu ett framgångsrikt år för den svenska e-handeln. Tillväxten kunde mätas till 15 procent jämfört med året innan. Detta var en ökning med 10 miljarder kronor  och e-handelsförsäljningen omsatte hela 77 miljarder kronor 2018, det visar E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel. 

Bland de delbranscher som vuxit mest på nätet under året finns livsmedelshandeln, möbelhandeln och sporthandeln. ICA lanserade bland annat sitt första renodlade plocklager för e-handelskunder i april 2018. Medan IKEA meddelade i oktober att de haft närmare 100 miljoner besök på den svenska hemsidan.

De mest populära varorna att handla på nätet är kläder och skor. Modehandelns tillväxt uppgick till 13 procent, i linje med året innan. Ett starkt skäl till den starka tillväxten är att de traditionella kedjorna har lagt mer energi och fokus på nätet under de senaste åren.

Den aktör som var mest populär och svenskarnas favorit på nätet var Apotea. Anledningarna är att apoteksbranschen är en av de hetaste på nätet och att kundgruppen är väldigt bred. Andra- och tredjeplatsen på listan av mest populära aktörer på nätet under perioden september 2017 och juli 2018 vann CDON.com och Zalando, som båda två är digitala marknadsplatser.

Enligt undersökningen använder sig konsumenterna av en mängd olika informationskällor för att få en smidig och prisvärd köpupplevelse. E-handelsföretagen måste därför vara lyhörda och kommunicera på kundens villkor för att nå framgång. Undersökningen visar att det inte finns någon enskild kommunikationskanal som är rätt för hela kundcykeln, men genom att kommunicera i flera kanaler med olika innehåll kan nätbutikerna jobba med att skapa lojalitet och inspirera till köp.

- E-barometerns årsrapport visar att tempot i digitaliseringen måste öka ytterligare inom svensk detaljhandel. Rapporten visar att under 2018 tog e-handeln all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln och därutöver försäljningsandelar från den fysiska butikerna. Tillväxten för försäljningen i fysiska butiker var alltså negativt. För den som inte är med på tåget nu, och verkligen satsar på att skapa sömlösa shoppingupplevelser, väntar en riktigt tuff period framöver, säger Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel.

Läs hela e-barometern här.

För mer information kontakta:

Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel
Per.ljungberg@dhandel.se

Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2019.02.20 Senast uppdaterad: 2019.02.20

Skriv en kommentar