Handelsföretag i frontlinjen: ”Sveriges mest spännande bransch”

E-handeln öppnar stora möjligheter för svenska handelsföretag. Svensk Handel har lyft fram några av de nya svenska handelsföretag som står i frontlinjen och driver utvecklingen av handeln.

Digitalisering, globalisering och robotisering gör att handeln förändras i snabbare takt än någonsin tidigare. Kunden får tillgång till en obegränsad marknad och konkurrensen för företagen i handeln blir allt tuffare. Samtidigt är möjligheterna stora för de som lyckas, något som Svensk Handel lyfter fram i rapporten Framtidens Handel.

 – Ofta hamnar mycket fokus på handelns utmaningar, men i handeln finns också en växtkraft där kreativa entreprenörer ser möjligheter, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Varumärken som formar framtidens handel

I Framtidens Handel lyfts exempelvis hudvårdsföretaget Skincity och snabbväxaren RevolutionRace fram, som framgångsrikt nått ut med sina produkter via sociala medier. Lifvs, iDeal of Sweden och KitchenTime är andra företag inom handeln med nya koncept som lyfts fram. Svensk Handel kommer framöver att lyfta fram andra exempel på företag som utvecklar och formar framtidens handel.

Utmaningarna är stora och konkurrensen hård, men potentialen är stor för de som lyckas.

 – För att hänga med i utvecklingen måste dagens handelsföretag vara både dynamiska och innovativa. Utmaningarna är stora och konkurrensen hård, men potentialen är stor för de som lyckas. Det gör handeln till Sveriges mest spännande bransch, säger Johan Davidson.

Johan Davidson
Publicerad: 2019.12.19 Senast uppdaterad: 2019.12.19

Skriv en kommentar