Hög tid att förbereda turistsäsongen – regeringen satsar 10 miljoner

Nu är det dags att växla upp och börja förbereda för turistsäsongen som närmar sig med stormsteg. Insikt om vad turisterna på din ort efterfrågar kan öka dina intäkter i sommar.    

Turisterna är allt viktigare för handeln. Likväl som handeln är viktig för besöksnäringen. Lagom till turistsäsongen meddelade regeringen att de satsar 10 miljoner extra till arbetet med våra turister.

De pengarna vill Svensk Handel se till att handeln får vara med och ta del av. Ett steg i den riktningen är att Svensk Handel förutom den styrelseplats som redan innehas i Svensk Turism nu även tar plats i Visit Swedens styrelse, där Svensk Handels vd Karin Johansson sedan tidigare är ordförande på regeringens mandat.

– Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa. Svenska handelsföretag har allt att vinna på att lära sig mer om turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Insikter om utländska shoppingresenärer

Tillsammans med Visit Sweden och Tillväxtverket presenterade Svensk Handel tidigare i år rapporten ”Shopping under semesterresan i Sverige – Insikter om utländska shoppingresenärer”.

Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i svenska butiker – och det är genuint svenska varor som är i blickfånget. Rapporten visar att shopping är en viktig del av upplevelsen i Sverige. Hantverk och mode är varor som ofta köps med hem.

– Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och många ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design, säger Elisabet Elmsäter Vegsö

Använd gärna rapporten som verktygslåda för att öka dina intäkter i sommar.

Publicerad: 2019.04.26 Senast uppdaterad: 2019.04.26 Kategorier: Besöksnäring, Stads- och platsutveckling, Rapporter
Elisabet Elmsäter Vegsö

Skriv en kommentar