Publicerad: 2019.02.04   •  
Senast uppdaterad: 2019.02.04
  •  
Kategorier: E-handel och digitalisering, E-handel och digitalisering

Internationell handel i fokus på D-Congress

Nordens största mötesplats för digital handel, D-Congress, bjuder i år på ett hetare program än någonsin. Stort fokus ligger på internationell handel när de största trenderna inom digitalisering och e-handel presenteras. 

D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel, Svensk Handels helägda dotterbolag. Svensk Digital Handels nya vd Per Ljungberg leder arbetet med årets mässa och har lyckats sätta ihop ett fullspäckat program som slår alla tidigare år.

– Vi har ett väldigt starkt talarprogram i år. Du har en unik chans att inspireras av några av de mest innovativa företagen och samtidigt nätverka med hela ekosystement inom svensk e-handel. Alla är på plats, säger Per Ljungberg, Svensk Digital Handel.

I år ligger extra fokus på den internationella handeln.

– Ska man studera hur framtidens shoppingbeteenden ser ut ska man besöka Kina och det är också därför vi bjudit in Tom Xiong och Jacob Lovén från podden Den Digitala Draken. De har tagit med sig tre gäster från Kina som bland annat kommer tala om varför företagen i Kina leder innovationen inom e-handeln. Jag övertygad om att det kommer talas länge om de fem sessioner de håller i Kongresshallen under förmiddagen, säger Per Ljungberg.

Vilka är de största trenderna som påverkar svenska e-handlare idag?

– Digitaliseringen av handeln går väldigt snabbt just nu. Den fysiska och digital handeln flyter ihop allt mer, det blir allt vanligare att företag som kommer från e-handel öppnar fysiska butiker. Där tycker jag de ofta har ett försprång i och med att de i likhet med flertalet konsumenter tänker digitalt från början.

En annan tydlig trend är att tuffare konkurrens driver fram att fler expanderar utanför Sveriges gränser. Därför är också temat på årets D-Congress Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös, säger Per Ljungberg.

Även Svensk Handel kommer att vara på plats på mässan med egen monter. Bland talarna kommer vd Karin Johansson att synas.

Fler talare på mässan:

  • David Rowan, Wired UK, Editor-at-large
  • Nina Åkestam, Google, Doktor i ekonomi och analytiker
  • Daniel Claessson, H&M Group, Head of Business Development
  • Linn Tagesson, Babyshop Group, medgrundare och Chief Cultural Office
  • Tobias Wittman, Google, Director of International Growth Strategy EMEA

Läs mer om D-Congress och köp biljett här.

Kommentarer (0)

7 mars på svenska mässan i Göteborg

D-Congress 2019

D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel och Svenska Mässan i samarbete med Svensk Handel. Med 2000 deltagare, 110 utställare och 40 talare är det Sveriges största e-handelsevent. Köp biljett här.