Publicerad: 2019.01.09   •  
Senast uppdaterad: 2019.01.09

Julklappshandeln landade på 21 miljarder

I Sverige köpte vi julklappar för drygt 21 miljarder kronor 2018. Det visar Svensk Handels uppföljande konsumentundersökning av julhandeln, som genomfördes i mellandagarna. Det är något mindre än Svensk Handels tidigare prognos på 23 miljarder kronor, som även den baserades på konsumentundersökningar.

- Julklappshandeln blev något mindre än vad konsumenterna tidigare planerat. En förklaring kan vara den starka prispressen inom sällanköpsvaruhandeln med kampanjpriser redan före julafton, vilket gör att man som konsument har kunnat hitta sina julklappar eller snarlika alternativ till en lägre kostnad än man tänkt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan förklaring kan vara att man inom en familj kanske inte bestämt riktigt vem som ska inhandla vissa julklappar när man får en fråga redan i mitten av november. Därmed finns en viss risk att föräldrar svarar mer för hela familjens inköp när det fortfarande är ett tag kvar till jul, vilket kan leda till att de totala inköpsplanerna i den första prognosen överskattas något. 

Om undersökningarna

Svensk Handels prognos för julklappshandeln baserades på två konsumentundersökningar i mitten av november 2018. Sammantaget svarade drygt 2 000 respondenter (se Svensk Handels Julrapport 2018). Svensk Handels uppföljning av julklappshandeln 2018 baseras på en konsumentundersökning genomförd 27-28 december 2018 av Kantar-Sifo med 1 000 svarande personer. Samtliga undersökningar har genomförts via webbpaneler i åldersgruppen 18-79 år, och de svarande har varit representativt fördelade med avseende på kön, geografi och ålder. För uppviktningen av resultaten till riksnivå svarar Svensk Handel.

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)