Klimatinitiativet STICA öppnar för fler medlemmar

STICA står för Swedish Textile Initiative for Climate Action och är ett miljöinitiativ där svenska modeaktörer tillsammans agerar för att skapa förutsättningar för att minska klimatpåverkan som är relaterad till textilier.

STICA lanserades i februari av H&M, Kappahl och Peak Performance i samarbete med Sustainable Fashion Academy. Syftet är att stödja den svenska mode- och textilindustrin i arbetet med att minska sin klimatpåverkan och detta även i produktionsledet som är den svåraste biten.

Ett miljöinitiativ av svenska modeaktörer

Ett 20-tal företag anslöt sig direkt och nu medverkar över 40 företag i initiativet, däribland Acne, Cellbes, Didriksons, Eton, Filippa K, Fjällräven, Lindex, Lundhags, MQ, Nelly, Nudie, Stadium och Volvo. Intresset har visat sig vara stort, arbetet går snabbt framåt och företagen har redan kommit en bit på väg.

Anpassade handlingsplaner skapas utifrån respektive medlems specifika behov och alla samarbetar för att dela kunskap och implementera lösningar. Visionen är att Sveriges mode- och textilindustri ska vara klimatpositiv i god tid före år 2050.

Nu kan du också hänga på STICA-initiativet

Fler företag har anmält sitt intresse för att vara med i STICA och därför öppnas nu ett snabbspår in i samarbetet. Nya deltagare kan härmed hinna i ikapp och ansluta sig till arbetet 2020.

Här kan du läsa mer om Swedish Textile Initiative for Climate Action – STICA >

Anmäl dig till Fast Track On-Boarding Program innan den 13 december

STICA invitation: Fast Track On-Boarding Program (anmälningsblankett PDF)

 

Maria Sandow
Publicerad: 2019.11.04 Senast uppdaterad: 2019.11.11

Skriv en kommentar