Konsumenterna vill ha transparens kring hållbarhet i e-handeln

Tre av fyra konsumenter uppger att de gör medvetna val när de e-handlar. Lika många menar att de skulle vara beredda på att betala fem kronor mer om de visste att leveransen var mer miljövänlig. 

E-barometern för första kvartalet i år fokuserar på hållbarhet, en fråga som det enligt PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol, blir mer och mer aktuell och omdiskuterad. Konsumenterna är medvetna och ställer krav på transparens om såväl miljö, arbetsförhållanden som miljöanpassat emballage. Ett lagom stort emballage som känns miljövänligt gör konsumenterna nöjda, medan motsatsen gör dem missnöjda. En större anpassning till varans storlek kan skapa en logistikkedja som är mer miljömässigt effektiv, något som är viktigt enligt konsumenterna.

Leveransens miljöpåverkan är en annan hållbarhetsfråga som engagerar. Tre av fyra konsumenter menar att de skulle vara beredda på att betala fem kronor mer om de visste att leveransen var mer miljövänlig. Åtta av tio, skulle kunna tänka sig att vänta längre på varan om leveransen var mer miljövänlig.

– Flertalet konsumenter vill kunna välja hållbara leveranser men idag är det inte speciellt lätt. Det saknas branschstandarder, vi hjälper inte konsumenterna i checkouten och allt för ofta är emballagen inte anpassade till varan vilket innebär att det levereras allt för mycket luft hem till det svenska hushållen. Jag tror vi måste kroka arm med distributörerna så vi tillsammans kan leva upp till konsumentens förväntningar, säger Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel.

Fler handlar mat på nätet

Hela 68 procent av svenskarna e-handlade varje månad och 49 procent av e-handelskonsumenterna handlade via mobilen under första kvartalet av 2019. Digital teknologi och transparens gör också medvetna val och högt ställda hållbarhetskrav möjliga att tillgodose. Något som blir allt viktigare då varannan konsument tycker att det är viktigt att kunna spåra en produkts ursprung och miljöpåverkan.

Mathandeln är den delbransch som vuxit mest på nätet, med hela 19 procent vann de över både hemelektronik (18 procent tillväxt) och inredning och möbler (17 procent tillväxt). Mer än var åttonde e-handelskonsument köpte dagligvaror online under årets första kvartal. Avgörande för e-handelns långsiktiga tillväxt är ökade möjligheter till snabba och träffsäkra hemleveranser i fler områden.

Mycket att hämta i e-handelsexport

En fördel svenska e-handlare har är den geografiska närheten och möjligheterna till snabba och effektiva leveranser. Ett paket från Kina kan ta cirka 20 dagar att få hem medan det svenska snittet ligger på cirka tre dagar.

När det kommer till e-handelsexporten finns det mycket att hämta för svenska aktörer. Fyra av tio e-handlare har ingen utlandsförsäljning alls. Den globala e-handeln omsätter 20 000 miljarder kronor varav den svenska omsättningen utgör 0,3 procent. Med hjälp av den digitala utvecklingen finns nu stora möjligheter att expandera och ta sig an större marknader utanför Sveriges gränser.

För mer information kontakta:
Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel
Per.ljungberg@dhandel.se

Publicerad: 2019.05.21 Senast uppdaterad: 2019.05.21 Kategorier: E-handel och digitalisering, Rapporter

Skriv en kommentar