Mors dag allt viktigare för handeln

Söndag 26 maj står Sveriges cirka 2,8 miljoner mammor i centrum när det är dags för Mors dag. Drygt var fjärde handlare (25 %) anser att Mors dag är ett viktigt försäljningstillfälle. Blommor, en middag och choklad är de vanligaste presenterna till mamma.

Svensk Handels enkät visar att Mors dag har störst betydelse för dagligvaruhandeln där nästan varannan handlare (48 %) säger att högtiden är viktig för försäljningen. Det är en ökning från föregående år då 37 % av dagligvarubutikerna ansåg att Mors dag var viktigt för försäljningen. Mors dag är däremot inte lika viktigt för e-handeln där en av tio handlare (9 %) anser att dagen är viktig för försäljningen.

- Mors dag är ett ypperligt tillfälle att visa uppskattning till våra mammor. För vissa delar av handeln ger det ett uppsving i försäljningen. För blomsterhandlarna är Mors dag en av årets bättre försäljningshelger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Middag om mor får välja

Förra årets enkät visade att blommor, choklad eller en middag är de vanligaste gåvorna till mor. Och de flesta lägger cirka 100-500 kronor på presenten. När mammorna själva får välja vill de flesta bli bjudna på middag.

Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2019.05.23 Senast uppdaterad: 2019.05.23 Kategori: Rapporter

Skriv en kommentar