Nya regler för betalningar påverkar både handlare och konsument

Ny EU-lagstiftning påverkar kortbetalningar från och med september 2019. De nya reglerna ska skydda konsumenten och öka säkerheten. Direktiven kommer att påverka dig som handlare, det här behöver du veta för att vara förberedd.

Principen bakom ett starkt kundgodkännande är att öka säkerheten för elektroniska betalningar och för att säkerställa konsumentskydd mot bedrägerier. Kraven på stark kundautentisering kommer att påverka handlare, framför allt inom e-handeln men även inom den fysiska handeln. Även konsumenter kommer att påverkas av de nya direktiven därför är det viktigt att du som handlare är förberedd.

EU:s nya betalningsdirektiv PSD2 trädde i kraft i maj 2018. Som en del av betalningsdirektivet kommer från och med den 14 september 2019 nya tekniska regleringsstandarder (RTS) gällande stark kundautentisering (SCA) att tillämpas inom EU. Regleringsstandarden definierar specifika krav för att säkerställa en säker autentisering och kommunikation mellan olika aktörer inom betalningsekosystemet.

Vad är en stark kundautentisering?

För att uppnå en stark kundautentisering måste konsumenten identifiera sig med hjälp av minst två av följande tre faktorer vid alla digitala betalningar:

  • Kunskap - Något som konsumenten vet, exempelvis lösenord eller pin-kod.
  • Innehav - Något som konsumenten har, exempelvis ett kort eller telefon.
  • Unik egenskap - Något som kunden är, exempelvis biometriska funktioner som ansiktsform eller fingeravtryck.

Undantag från kraven

För att underlätta för både konsumenten och handlaren medger RTS att vissa transaktioner kan undantas från kravet på stark kundautentisering.

Vad behöver handlaren göra för att följa de nya kraven

Den 14 september kommer dessa regler träda i kraft för alla digitala betalningar inom Europa. Just nu pågår arbetet hos både banker, betaltjänstleverantörer och kortnätverk för att ta fram tekniska lösningar som uppfyller säkerhetskraven inom PSD2. För att kunna ta emot betalningar även efter 14 september gäller det därför att du som handlare ser till att dessa lösningar kan användas i din e-handel och i din butik.

Kontakta din kortinlösande bank och din betalväxel (PSP) för att försäkra dig om att du har allt på plats inför den 14 september 2019.

Publicerad: 2019.05.27 Senast uppdaterad: 2019.05.27 Kategorier: Betalfrågor, Kortbetalningar, Regler betalfrågor, Digitala betalningar, Betalfrågor 6
Bengt Nilervall

Skriv en kommentar

Kommentarer (6)

Kommentar skapad 2019-07-12 12:16
12 jul 2019 kl 12:16

En namnteckning som framför mina ögon tecknas med ett utseende likt det på kort och på legitimation - räknas det som (1) kunskap eller (3) en unik egenskap? Eller ingetdera
Om det räknas som ingetdera finns det flera förståndshandikappade som tvingar gå tillbaka till kontanter.

Kommentar skapad 2019-06-16 21:40
16 jun 2019 kl 21:40

Tack för en intressant artikel och säkerligen finns det anledning att fundera på hur den äldre generationen kan handskas med den tekniska utvecklingen. Det finns anledning att fundera på kontantbetalningar i det här sammanhanget. Vi som inte är så tekniskt begåvade att vara utrustade med mobil för att betala med och känner största osäkerhet kring den enorma förändring som detta för med sig, dvs. på ålderns höst ha passerat inlärningskapaciteten vad avser dessa finesser på minimala nummerprickar, oftast knappt synbara med blotta ögat (ålderdomsförändringar som inte går att definiera som sjukdom) men också den invanda livshistorien av att kunnat hantera betalningsmetoder rent fysiskt i form av papper och metal.
fortsätter.....

Kommentar skapad 2019-06-16 21:42
16 jun 2019 kl 21:42

Och nu är det dags att ännu en gång bli diskriminerad för att tillhöra gruppen "på ålderns höst/hänger inte med i utvecklingen". Det klaraste exemplet kan vara att snabbkassorna i livsmedelsbutikerna (självskanning) har endast kortbetalningsalternativ. Frågar man efter kontantbetalningsbar automat hänvisar personalen (med halv stressful och avig min) till de vanliga betalningskassorna. Märk: det finns betalningsautomater som tar kontanter. En slik är på COOP på Malmö centralstation. Med andra ord - använder man inte kort som betalningsmedel är man hänvisad till kön i de manuella betalkassorna, vilket är att betrakta som diskriminering. Går det att anmäla slikt? Det är en fundering värd att tänka på.

Kommentar skapad 2019-06-10 11:17
10 jun 2019 kl 11:17

Hur ska man göra med äldre människor eller andra som av en eller annan anledning inte kan hålla sin kod i huvudet? Ska de inte få handla trots att de har legitimation med sig?

Kommentar skapad 2019-06-16 21:51
16 jun 2019 kl 21:51

Det är precis detta som många brottas med och inte bara de äldre. Kronisk arbetsmiljörelaterad stress har också inverkan på minneskapaciteten. Men hur ska man göra med finansindustri som har glömt att ta hänsyn till att .......................de gamla var de som byggde landet. Därav borde frägan vara: Hur kan man göra med finansindustrin/handelsindustrin så att de fattar att det finns gamla som sedan länge passerat inlärningskapasiteten för nymodigheter. Om inte förstås det är ättestupan som är lösningen?





Kommentar skapad 2019-06-07 21:01
07 jun 2019 kl 21:01

Jag ringde banken och vår betalväxel och enligt dem har vi redan allt som behövs, det gäller i princip alla i Sverige, dessa nya regler gäller främst andra länder i EU fick jag som svar.

Kommentar skapad 2019-06-10 10:06 Svensk Handel
10 jun 2019 kl 10:06

Hej!
Det är ju utmärkt att ni har allt på plats. Dessvärre tror jag inte att det gäller alla även om banken påstår det.
Hälsningar Bengt Nilervall, näringspolitisk expert Betalfrågor.

Kommentar skapad 2019-06-07 18:03
07 jun 2019 kl 18:03

Jag håller med dej Mona. Det är "luddig" information. Hoppas någon kan räta ut de frågetecken som uppstår

Kommentar skapad 2019-06-07 14:34
07 jun 2019 kl 14:34

Vad är det som behövs mer än leg och / eller kod
mvh
Mona

Kommentar skapad 2019-06-10 09:42 Svensk Handel
10 jun 2019 kl 09:42

Hej!
Enligt kortutgivarna kommer inte kort och signatur att gälla utan enbart kort och pinkod.
Hälsningar Bengt Nilervall, näringspolitisk expert Betalfrågor.