Hållbarhet är framtidens handel – reflektioner från D-Congress

I framtidens handel gäller rätt värderingar och tydliga budskap. Hållbarhet är själva epicentrum av varumärket och genomsyrar både produktutveckling och andra satsningar. Det visar innovativa och unga märken som Skincity, Pierce och Sneakersnstuff.

De är några av de varumärken som går ”all in” på kärnan bakom bra försäljningssiffror – människan.
D-Congress, Sveriges största e-handelsevent är över för i år. De insikter och kunskaper som vi tar med oss därifrån kan däremot motivera början till en resa. Där både affärsprocesser och marknadsstrategier kan komma att behöva ta ny riktning. Med ”purpose” som grund.

Missa inte Sveriges största inspirationssajt för Purpose Driven Commerce >

Kunder av idag kräver ditt engagemang

Temat för årets D-Congress: Purpose Driven Commerce, eller värderingsstyrd handel utgår från en ny typ av kund. En kund som vet att ställa krav och som styr utvecklingen åt ett håll där hänsyn tas till både människor, djur och natur. Som handplockar varumärken på basis av sina värderingar och sin magkänsla – och kunskap. För att dagens kunder är både medvetna och vetgiriga. De varumärken som lyckas penetrera det som finns bakom ordet målgrupp, nämligen de människor som utgör densamma, har stort utbyte av den nyfikenhet och det engagemang som finns där.

Skincity utbildar kunderna

Skincity (hudvård och makeup), som vann det ärofulla priset D-awards 2020, har tagit fasta på att utbilda sina kunder, i en genuin omtanke om sina kunders hud. Skincity vill vara din alldeles egna och personliga hudterapeut på nätet. Det, jämte en effektiv och personlig support och produkter med hög kvalitet skapar lojala kunder som kommer tillbaka.

På Pierce är kunderna med i produktutvecklingen

Pierce (motorcrossutrustning och tillbehör) involverade tidigt sina kunder i sin produktutveckling. För att det var kunderna som utövade sporten som visste vilka behov de hade: ”Vi finns till för att de ska kunna leva sin passion fullt ut”, säger Henrik Zadlig, VD för Pierce.

Sneakersnstuff – en del av kulturen

Sneakersnstuff (sneakers & streetwear) ser sig själva som kreatörer och en hubb för en kultur som man lever och är delaktig i. De har inte reflekterat mycket kring sig själva som ett varumärke eller ägnat marknadsföringsstrategier särskilt mycket eftertanke. Sneakersnstuff har gjort det som känts bra. Och insett att det som känts bra för dem, också gjort det för väldigt många andra. De vill inte fastna i begrepp som ”streetkultur” eller annat som definierar.

Vi är kulturen på gatan. Mat, konst, musik, nattliv – där är vi.

Erik Fagerlind, medgrundare och VD Sneakersnstuff

Skincity, Pierce och Sneakersnstuff har framför allt en sak gemensamt och det är deras naturliga kontakt med kunderna. Här delas allt från produktval till fritidsintressen. Och medarbetarna återspeglar kunderna i sitt engagemang och intresse för det varumärket erbjuder. De lever passionen – med sina kunder. I förlängningen skapar det den starkaste av alla typer av marknadsföring: mun-till-mun där nöjda kunder blir självvalda ambassadörer till och utgör en integrerad del av varumärket.

Hållbarhet inte längre en trend

Hållbarhet är inte längre en trend utan utgör ett av de nödvändiga fundamenten i en mänsklig framtid.

Matsmart och Karma är två miljöinitiativ som uppmärksammats både av Obama Foundation och Al Gore (Future Food For Climate Change). De är varumärken som driver på den hållbara utvecklingen med innovativa affärsidéer och har fokus på att minska matsvinnet – samtidigt som du som konsument betalar mindre.

Vi ska bli den första matsvinnfria generationen!

Jiyan Duran, försäljningschef Karma

Purpose är en revolution

Alla bra affärsidéer löser ett behov. Idag sträcker sig dock dessa behov bortom de rent individuella, och handlar om ett ansvar, inte bara för dig själv, utan för den värld vi lever i.

Afdhel Aziz, en av världens ledande experter inom "brand purpose", tillika en av huvudtalarna vid D-Congress som nyligen kom ut med sin bok ”Good is the new cool”, menar på att ”Purpose is the new digital”, en revolution som redan nu förändrar de spelregler som styr handeln av idag. Som syftar till att förändra de villkor vi lever under och som skapar en bättre värld. Han varnar för att dagens kunder ser igenom snygga ytor och fernissa. För att lyckas bland dagens kunder behöver du vara äkta. Rakt igenom – i alla led.

De budskap, värderingar och berättelser som du förmedlar till människor behöver vara sanna. Och för att klara det, behöver hjärtat vara med, säger Afdhel Aziz. Du ska vilja människors och jordens bästa, på riktigt. Du ska vilja förändra, på riktigt. Då, kan du bli nästa stora hit.

Se varje världsproblem som en affärsmöjlighet – och låt hjärtat vara med.

Afdhel Aziz, Conspiracy of Love

Publicerad: 2020.03.09 Senast uppdaterad: 2020.03.09 Kategori: Hållbar handel Nyheter