Tydliggör sista beställningsdag i din webbutik

När konsumenterna uppmanas att undvika trängsel i fysiska butiker sker rekordmånga julklappsinköp på nätet. Trycket blir extra stort på logistikkedjan och Svensk Handel uppmanar därför handlare att vara extra tydliga med att kommunicera sista beställningsdag som gäller för att kunderna ska hinna få hem julklapparna innan tomten anländer.

Svensk Handels julrapport visar att näthandeln för första gången är den kanal där flest konsumenter kommer att handla merparten av sina julklappar. Nästan varannan person (46 %) anger att de kommer att köpa majoriteten av julklapparna online i år.

För att undvika trängsel vid paketutlämningsställen och för att kunderna ska få sina paket i tid uppmanar Svensk Handel handlare att tydligt kommunicera sista beställningsdag för att kunderna ska hinna få hem sin e-handelsbeställning innan julafton.

I dialog med politiker, myndigheter och media har Svensk Handel tydligt drivit ståndpunkten att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas. Många butiker brottas med stora utmaningar denna speciella tid, men trängsel är inte ett problem i många butiker.

Ekot: Svensk Handel uppmanar att näthandla i tid

 

Svensk Handels pressjour
Publicerad: 2020.12.11 Senast uppdaterad: 2020.12.11 Kategori: Corona

Skriv en kommentar