Hyrfilmskedjan Hemmakväll blev godisspecialist och behöll sin lönsamhet

Handeln förändras i snabb takt. Vad krävs för att företag ska fortsätta vara relevanta för sina kunder? I rapportserien ”Framtidens handel” lyfter Svensk Handel fram innovativa företag som överträffar kundernas förväntningar genom att ständigt förnya sig. För Hemmakväll blev lösningen på ett nytt konsumentbeteende att storsatsa på godis.

Mycket har hänt sedan Hemmakväll, tidigare ’Videomix’, startade 1994. Hyrfilm var stöttepelaren i verksamheten och godis såldes mest som ett tillbehör för att förgylla filmkvällen.

Sedan dess har filmbranschen genomgått en omfattande digitaliseringsresa. Först ersattes VHS-kassetterna med DVD-skivor, men även dessa blev snabbt omoderna när streamingtjänsterna gjorde entré och kunde erbjuda helt nya möjligheter för filmsugna.

Hemmakväll hittade en ny plats på marknaden

Från och med 1 november 2020 går det inte längre att hyra film i Hemmakvälls butiker. Vikande efterfrågan på hyrfilm, samtidigt som utbudet på nya filmer minskat kraftigt till följd av pandemin, fick Hemmakväll att ta beslutet.

Det är såklart en del av vår personal som av nostalgiska skäl tycker att det är tråkigt att vi slutar med hyrfilm, men idag är det en så liten del av vår verksamhet att det inte har någon större påverkan på vår omsättning

Ulf Westin, filmansvarig på Hemmakväll

I stället för filmuthyrning har Hemmakväll hittat sin nya plats på marknaden som den stora godisspecialisten. Även om omsättningen minskade initialt har företaget lyckats behålla sin lönsamhet och kompenserat tappet genom att storsatsa på försäljning av godis, snacks och dryck.

diagram.png

Publicerad: 2021.11.11 Senast uppdaterad: 2021.11.11