Höjda fraktkostnader slår mot många handelsföretag

De flesta kurvor pekar åt rätt håll för handeln i återhämtningen mot ett mer normalt läge. Däremot utgör stängda hamnar i Asien, försenade leveranser och ett sju gånger högre containerpris ett huvudbry för många företag. Mer än hälften av partihandlarna som förser svenska detaljhandelsföretag med varor anger att fraktpriserna från Kina har ökat och att leveranser är försenade. 

Enligt Svensk Handels Handelskonjunkturen svarar 56 procent av partihandlarna att företaget påverkats negativt av försenade leveranser från Kina. Nästan lika många, 55 procent, anger att det också innebär dyrare fraktpriser. Tre av tio företag svarar att de påverkats i hög utsträckning.

- Pandemin har byggt upp leveransproblem som blivit än mer påtagliga när flera av världens ekonomier öppnar upp igen. Det har blivit en flaskhals, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Sju gånger dyrare containerpris

Containerpriserna började stiga redan i slutet av 2020 och situationen förvärrades när Suezkanalen blockerades i mars tidigare i år. Priset för att frakta en container från Kina till norra Europa har på vissa håll blivit sju gånger dyrare. 

Teknik- och hushållsvaror är exempel på produkter som påverkas men hur leveransproblemen i slutändan kommer att påverka konsumenterna är det svårt att redan nu ge ett tydligt svar på. Johan Davidson igen:

- Där det är möjligt försöker företagen att hitta leverantörer i andra länder för att undvika förseningar. En del har också beställt mer än vanligt för att bättre kunna klara höstens försäljning. Givetvis kommer många handlares lönsamhet att påverkas negativt eftersom det inte är någon enkel historia att höja priserna mot konsumenterna. Konkurrensen i handeln är global och stentuff.

Om detta och mycket mer av de senaste nyckeltalen kring handelns utveckling kan du läsa i senaste Handelskonjunkturen.

Johan Davidson
Publicerad: 2021.09.08 Senast uppdaterad: 2021.09.08 Kategori: Rapporter