Jessica Cederberg Wodmar, GANT, Mattis Bergqvist, Coop och Jenny Fridh, Synsam Group

De kan vinna årets hållbarhetssatsning på Retail Awards

På onsdag den 20 oktober koras vinnarna i årets Retail Awards. Genom att testa nya hållbarhetskoncept inspirerar finalisterna i kategorin ”Årets hållbarhetssatsning” både branschen och kunder att göra hållbara val.

De nominerade företagen är dagligvarukedjan Coop, internationella modeföretaget GANT och Synsam som är en av Europas ledande aktörer inom optikbranschen.

Hallå där Jessica Cederberg Wodmar, hållbarhets- och innovationschef på GANT! Hur känns det?

‒Jättekul! Vi är otroligt stolta och glada för denna nominering, speciellt när det ligger så mycket arbete bakom.

I februari 2020 sjösatte ni hållbarhetskonceptet ”The 7 Rules by Gant”, berätta?

‒ De sju reglerna bygger på det globala initiativet och inkluderar Refresh, Repair, Reuse, Rent, Regive, Remake och Recycle. Med våra ”7 Rules” vill vi öppna upp för att testa nya affärsmodeller och hjälpa våra kunder att älska sina plagg längre. Sedan GANT startade för 72 år sedan har vi designat plagg med hög kvalitet och lång livslängd. Det gör det möjligt för oss att testa nya innovativa lösningar för att skapa en cirkulär bransch.

Vilka är de stora utmaningarna inom modebranschen och vad gör ni rätt?

‒Vår bransch står inför många utmaningar, bland annat spårbarhet, transparens och hållbar produktion. En annan stor utmaning för modeföretag är att nå ut och inspirera kunder med sitt hållbarhetsarbete. Med vår satsning The 7 Rules by GANT har vi hittat ett tydligt sätt att tillsammans med våra kunder kunna göra skillnad.

Hur vill ni fortsätta att utvecklas inom hållbarhetsområdet?

‒Hållbarhet är inte ett arbete vi kommer bli färdiga med, utan är en ständig lärandeprocess. Då vi redan idag använder oss av mer än 55 procent hållbart sourcat material och 80 procent av våra kollektioner kommer med en hållbarhetsmärkning, har vi en stabil grund att stå på. Vi ser att våra kunder vill vara med på denna resa och tillsammans med oss våga testa nytt och skapa förändring.

Hej Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop! Hur känns det att vara en av finalisterna?

‒Jätteroligt! Vi har lagt ner mycket tid på att hjälpa våra kunder att göra mer hållbara val och det känns väldigt glädjande för oss att bli uppmärksammade på det här sättet.

Coop lanserade tidigare i år en hållbarhetsdeklaration, vad har ni fått för gensvar?

‒Vi har fått ett fantastiskt bemötande från de kunder och medlemmar som har använt hållbarhetsdeklarationen. De tycker det är positivt att kunna se sitt hållbarhetsavtryck på de livsmedel de handlar. Vi har också fått ett jättebra gensvar från våra leverantörer som nu beskriver var varorna kommer ifrån. Sammanlagt är det en bit över 12 000 livsmedelsprodukter som har en hållbarhetsdeklaration och fler är på gång.

Vilken är dagligvaruhandelns största utmaning inom hållbarhetsområdet?

‒Vi som jobbar inom dagligvaruhandeln behöver sluta tävla om vem som är mest hållbar och i stället gå ihop för att vara hållbara tillsammans. Vår förhoppning är att vi kan få till en gemensam branschstandard där vi alla redovisar hållbarhetsavtrycket för våra matvaror. Många aktörer är intresserade och vi jobbar för fullt med att konkurrensneutralisera plattformen och bjuda in fler.

På vilket sätt vill ni utvecklas inom hållbarhet?

‒ Coop jobbar intensivt med flera hållbarhetsprojekt. Ett handlar om att minska matsvinnet där vi bland annat tillsammans med våra leverantörer utvecklar förpackningslösningar som förlänger produktens hållbarhet. Ett annat stort arbete är att minska klimatutsläppen från vår verksamhet och våra produkter. Coops kunder vill ha stöd som hjälper dem att välja klimatsmart i deras vardag. De ska vi fortsätta ge dem!

Hallå där Jenny Fridh, kommunikations- och hållbarhetschef på Synsam Group! Hur känns det att vara finalist?

‒Vi är så glada och stolta! Alla medarbetare inom Synsam arbetar med hållbarhet i sitt dagliga uppdrag och nomineringen är ett kvitto på vårt stora engagemang.

Vilka är de stora hållbarhetsutmaningarna i er bransch och vad gör ni rätt?

‒ Vi vill vända på det och frågar oss vilka möjligheter har Synsam Group att ta vårt ansvar? Det senaste året har vi fattat två omfattande hållbarhetsbeslut; att flytta hem produktionen från Asien till Sverige och öppna upp en ny hållbarhetskedja; Synsam Recycling Outlet. Sammanlagt har vi nu sex butiker inom Recycling Outlet-konceptet som överträffar våra förväntningar och toppar försäljningssiffrorna.  

Ni flyttar hem produktionen av glasögon från Kina till Sverige, berätta!

‒ Flytten hem till Sverige pågår för fullt och vår ambition är att starta produktionen under första halvåret 2022. Synsams produktions- och innovationscenter blir Nordens första moderna produktionsenhet för glasögontillverkning och uppförs i gamla ”Hangar 90”, Jämtlands flygflottas före detta lokaler. Vi skapar också Synsams innovations-hub för nya cirkulära materialinsatser.

Vad säger kunderna om era hållbarhetssatsningar?

 ‒Vi har fått jättefina mejl och samtal från kunder som tackar oss för vårt jobb, vilket gör oss väldigt stolta.

Hur vill ni utvecklas inom hållbarhetsområdet framöver?

‒Synsam Groups värdekedja är grunden i vårt hållbarhetsarbete. Alla koncernens 3500 medarbetare har ett gemensamt ansvar att i sina dagliga handlingar och beslut ställa sig frågan; kan vi göra detta bättre för miljön och människorna som vill ha hjälp med sin ögonhälsa? Det ger oss energi och engagemang att tillsammans med våra kunder och leverantörer bli ännu bättre!

Här kan du läsa allt om Retail Awards >>

Publicerad: 2021.10.14 Senast uppdaterad: 2021.10.14 Kategorier: Hållbar handel Nyheter, Hållbar handel