Skydda ditt företag från bedragare i sommar

Ordinarie personal på semester – då passar bedragare på. Under perioder då din verksamhet bemannas av vikarier och sommarpersonal saknas det ibland rutiner och kunskap kring fakturahanteringar och inkommande leveranser. En sårbarhet som bedragare gärna utnyttjar. 

Ofta dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den som utsätts. Det man ska tänka på i dessa situationer är att man aldrig ska ge bedragaren möjlighet att hävda att ett avtal har slutits. Får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den alltid! I första hand genom att skicka ett bestridande e-mejl till företaget. Tänk på att det inte räcker med att inte betala den felaktiga och falska fakturan. Du måste agera genom att dokumentera när fakturan inkommit samt när och hur du bestridit den. Till sist ska du alltid göra en polisanmälan.

Några tips för att minska risken för bedrägeri:

  • Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.
  • Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning. 
  • Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.
  • Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt.
Nina Jelver
Publicerad: 2021.06.10 Senast uppdaterad: 2021.06.10