Finalisten Matsmart stoppar matsvinnet

Matsmart – finalist i Årets internationella expansion

Sedan ett par flygande startår har Matsmart stadigt befunnit sig på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. E-handeln finns idag i fem länder och fortsätter att expandera. Bara i Tyskland växte maträddarbolaget över 400 procent förra året. 

Den korta versionen av berättelsen om Matsmart låter ungefär så här:

Matsmarts första sajt lanserades 2014 av Ulf, Erik och Karl som såg hur mängder med perfekt mat kastades, helt i onödan.

De bestämde sig för att göra något åt det och startade en e-handel från en källare med hjälp av ett verktyg de köpte på nätet för några hundralappar. Inom kort tillbringade de dagar och nätter med att packa lådor - allt medan beställningarna fortsatte att strömma in. Deras idé hade blivit till en rörelse, där extraprisjägare och klimathjältar från alla håll ville vara med.

Sedan ett par flygande startår har Matsmart stadigt befunnit sig på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. Deras e-handel finns idag i fem länder och fortsätter att expandera. Bara i Tyskland växte maträddarbolaget med över 400 procent förra året. 

Utanför Sverige och Finland har Matsmart valt namnet Motatos, som i sig fungerar lite som en produktdemonstration. Att mat inte behöver se ut som förväntat för att vara perfekt. Och domänen var tillgänglig och superbillig, precis som produkterna på sajten.

- Livsmedelsbranschen är generellt sett väldigt lokal. Matsmart har tagit en svensk mat-ehandel utan fast sortiment till Europas största och mest konkurrensutsatta marknader och lyckats växa flera hundra procent om året, det är väldigt bra jobbat av alla mina kollegor, säger Hanna Thofelt Lindström, Head of communications & impact på Matsmart.

Matsmarts fantastiska tillväxtresa har lett dem till en av finalplatserna i Retail Awards 2022.

Motivering till finalplatsen i Retail Awards:

Ett av Sveriges, och även Europas, snabbast växande bolag som vågar satsa stort på konceptet att minska det globala matsvinnet! Med en affärsidé som är helt i linje med de globala målen, bidrar Matsmart till att skapa mer hållbara strukturer runt produktionen av mat. Matsmart har också haft lyckade etableringar på flertalet stora marknader, nu senast på marknaderna i Tyskland och Storbritannien som gick långt över förväntan.

- Vad är det som har gjort att ni på Matsmart har valt att växa ut utanför Sveriges gränser?

- Utmaningarna i och runt matsystemet är globala och gigantiska. Svinnet och förlusterna i sektorn står för 10 procent av alla världens växthusgasutsläpp och vi behöver massor med smarta lösningar för mer växtbaserad bra mat som folka har råd med. För att fixa detta behövs lösningar som kan skala, som Matsmart, säger Hanna Thofelt Lindström.

 

Retail Awards hålls den sjätte oktober på Stockholm Waterfront

Läs mer om Retail Awards här.

Publicerad: 2022.09.16 Senast uppdaterad: 2022.09.16 Kategorier: Nordic Retail Summit och Retail Awards, Retail Awards 2022

Skriv en kommentar