Susanne Holmström, vd på NetOnNet. Foto: Linda Söndergaard

NetOnNet ‒ pionjär inom omnikanalhandel

Bara två år efter starten 1999 adderade NetOnNet lagershoppar till verksamheten och är därmed något av en pionjär inom omnikanalhandeln. Här berättar NetOnNets vd Susanne Holmström, om hur företaget arbetar för att fortsatt kunna vara relevanta för sina kunder – och bli mer hållbara.

I Svensk Handels rapportserie ”Framtidens handel” kan du läsa om inspirerande företag som tack vare ständig förnyelse alltid lyckas vara relevanta för sina kunder.

Elektronikjätten på nätet, NetOnNet, är till största delen återförsäljare av andra varumärkens produkter och köper in tjänster av logistikbolag som levererar deras varor. När företaget öppnade fysiska lagershoppar 2001 var det främst för att komma närmare sina kunder.

Anpassar verksamheten efter kundernas ökade krav

‒ NetOnNet jobbar hårt på att styra efter ett helhetstänk, där man vill undvika silos, säger NetOnNets vd Susanne Holmström. Vi måste parera de kortsiktiga utmaningarna samtidigt som vi lyfter blicken och är redo på 5-10 års sikt med tuffa och viktiga beslut som måste fattas för att vi ska vara fortsatt relevanta gentemot kunder som ställer allt högre krav.

För att lyckas har NetOnNet valt att jobba med ansvar genom hela värdekedjan. Logistikchefen är även ansvarig för att kunden är nöjd med sin leverans och blir därför involverad på ett högre plan än vad man traditionellt sett är i rollen som logistikansvarig. Ett kvitto på att arbetet har fungerat är att NetOnNet fått utmärkelsen ”Bäst i Norden inom omni” i en undersökning som Google genomfört på ämnet kundupplevelse.

Vår bransch behöver jobba mer med hållbarhet

För att förbli konkurrenskraftiga på en föränderlig marknad menar Susanne att det krävs fortsatt arbete för att vara relevant emot kunderna, men också att jobba mer med hållbarhetsfrågan. Att hemelektronikbranschen har en resa att göra vad gäller främst miljöarbetet håller hon med om.

‒ Jag tycker att vi inom hemelektronikbranschen har mer att ge när det kommer till hållbarhetsfrågan. Vi är verkligen inte först på bollen och har mycket att vinna genom att titta på vad andra branscher redan gör.

Susanne Holmström, vd på NetOnNet

Positionen som återförsäljare ger oss en viktig roll

Då NetOnNet till största delen är återförsäljare av andra varumärkens produkter sitter företaget inte på alla beslut när det kommer till hållbarhet. Susanne berättar hur företaget jobbar med att påverka de delar av värdekedjan som de inte själva kontrollerar.

‒ Jag tror att vi spelar en väldigt viktig roll i vår position mellan de stora varumärkena och slutkunden. Dels kan vi bidra med transparens kring de olika varumärkena, men vi kan också använda vår storlek som en styrka och ställa högre krav på våra samarbetspartners hållbarhetsarbete, avslutar Susanne Holmström.

Publicerad: 2022.01.12 Senast uppdaterad: 2022.01.12