Modehandeln fortfarande mitt i coronakrisen

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 17,9 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 26,6 procent under månaden.

Butiker och e-handel

Augusti 2020 Ackumulerat 2020

Kläder

- 17,9 % - 17,8 %

Skor

- 26,6 % - 32,2 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Försäljningsrasen var drastiska även i augusti. Sedan coronapandemin slog till har stora delar av modebranschen haft ett nattsvart halvår, återhämtningen går sakta och många kämpar fortfarande för att överleva, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– E-handeln väger dock upp för en del av försäljningstappen och allra tuffast är läget för de fysiska butikerna. Med tanke på handelns viktiga betydelse för att skapa både levande städer och jobb till många unga runt om i landet, är det stora värden som nu står på spel, säger Mats Hedenström.

– Modehandeln genomgår dessutom en omfattande omställning där den snabba digitaliseringen skapar en allt tuffare internationell konkurrens. Prisnivån påverkas i hög grad globalt och pressas ständigt nedåt, samtidigt som kostnader för anställda och hyror sätts lokalt och är höga ur ett internationellt perspektiv. Det är en svår ekvation för företagen att få ihop, säger Mats Hedenström.

– Dessutom hotar regeringen nu med att införa en ensidig kläd- och skoskatt som skulle slå hårt mot konkurrenskraften i den svenska handeln, säger Mats Hedenström.

Relaterat

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50