Black Friday – en populär handelshögtid som påverkas av oroliga tider

Black Friday fortsätter att väcka svenska konsumenters intresse. Totalt uppger 52 procent av svenskarna att de planerar att handla i samband med dagen. Svensk Handel bedömer att försäljningen under Black Friday och Black Week uppgår till cirka 8 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående år.

Undersökningen visar alltså att intresset för Black Friday fortsatt är stort, men att det ändå är svalare jämfört med förra året vilket kan tillskrivas de utmaningar handeln i stort möter just nu.

- Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Black Friday har kommit att bli ett startskott för den annalkande julhandeln. Ungefär var tredje svensk köper julklappar i samband med Black Friday, vilket visar på att en del av julhandeln nu tidigarelagts.

Mode, hemelektronik och skönhetsprodukter i fokus under Black Friday

Svenskarna kommer främst att försöka göra fynd inom kläder- och skor, hemelektronik och skönhets- och hälsoprodukter under kommande Black Friday. Rapporten visar även att kvinnor och mäns köpvanor skiljer sig något åt. Kvinnorna lägger mer fokus på kläder, skönhetsprodukter och heminredning, medan männens fortsatta favorit är hemelektronik.

- Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

Fler avstår från att handla av ekonomiska skäl

Likt föregående år är det vanligaste skälet till att inte handla något under Black Friday, Black Week eller Cyber Monday att man helt enkelt redan har allt man behöver. Men var tredje respondent anger att ekonomiska skäl som orsak till att avstå köp. Det är en betydande ökning jämfört med 2021 och en fingervisning om att några av handelns viktigaste försäljningshögtider påverkas av rådande konjunkturläge.

paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.
ehi-2.png

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.
secondhand-rack.jpg

Begagnathandel för 1,1 miljarder kronor i januari

PressmeddelandeBegagnathandeln går mot strömmen. Omsättningen ökade i januari jämfört med månaden innan.
hallbar-ehandel-pm.png

Hållbar E-handel blir en del av Svensk Handel

PressmeddelandeHållbar E-handel blir en del av Svensk Handel och kraftsamlar för att säkra en hållbar utveckling för den svenska e-handeln.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.