Fortsatt minussiffror för klädhandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Skoförsäljningen minskade under månaden med 12,9 procent. Utfallet hittills i år landar på -2,7 procent för kläder och på -3,7 procent för skor.

Butiker och e-handel

November 2018

Ackumulerat 2018

Kläder

Skor

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– November blev ingen solig månad för modehandeln där skohandeln sticker ut med en nedgång om hela 12,9 procent. Därmed har försäljningen av kläder minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju med en ackumulerad nedgång på 2,7 respektive 3,7 procent, konstaterar Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström.

– Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart.

– December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50