Publicerad: 2019.03.15   •  
Senast uppdaterad: 2019.03.15
  •   1

E-handlarna ser ljust på framtiden

Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna. Bland butikerna ökar förväntningarna inom sällanköpshandeln mest, även om ökningen sker från låga nivåer.

E-handlarnas tro på framtida försäljning och antal anställda ökar i Handelsbarometern för mars månad. Framtidsindikatorn som väger samman tron på framtida försäljning, antalet anställda och lönsamhet landar på index 108,9. Det är en ökning med 1,6 enheter jämfört med föregående månad. Näthandlarnas tro på den framtida lönsamheten går dock åt motsatt håll och minskar i mars.

– Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland landets e-handlare är stark. Den nöt som många e-handlare behöver knäcka är hur lönsamheten ska öka. Konkurrensen inom e-handeln sker på en global marknad där kampen om kunden är stentuff, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Ökad framtidstro bland butikerna

Framtidsindikatorn för butik stiger med 0,8 enheter till index 94,1, vilket fortfarande är en bra bit under den "neutrala nivån" på 100. Även om ökningen sker från låga nivåer är det tredje månaden i rad som framtidstron bland landets butiker stiger. Mest ökar framtidstron bland sällanköpsvaruhandlarna. Ökningen bromsas upp av att dagligvaruhandlarnas tro på antalet anställda minskar något.

– Handlarna har lämnat två av årets svagaste försäljningsmånader bakom sig och blickar fram emot vårförsäljningen. Även handlarna längtar efter skönt vårväder eftersom det sätter fart på försäljningen i många butiker, säger Karin Johansson.

För mer information, eller intervju kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (1)

Kommentar skapad 2019-03-15 08:45
15 mar 2019 kl 08:45

I e-handeln är hela after-sales processen eftersatt och äter vinstmarginal hela tiden - framförallt inom fashion. Ta reda på hur mycket totala retureffekten påverkar ditt resultat i kostnad och förlorad försäljning och låt den kunskapen optimera lönsamheten i säljprocesser. Det finns oerhört mycket vinstmarginal att hämta hem!