Midsommarhandeln viktig för dagligvarubutikerna

En av årets stora mathelger står för dörren. I år väntas försäljningen i dagligvaruhandeln uppgå till 7 miljarder kronor. Det är cirka 880 miljoner kronor, eller 14,5 procent mer än genomsnittsveckan.

Drygt sex av tio dagligvaruhandlare (57 %) anser att försäljningen kring midsommar är viktig. Näst efter julen är midsommar, tillsammans med påsken och nyårsafton, den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln.

– Midsommar är en riktig mathelg där vi samlas med våra nära och kära. Det skapar ett ordentligt drag i landets matbutiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Sillförsäljningen skjuter i höjden

Undersökningen inför årets midsommarfirande visar exempelvis att sillförsäljningen skjuter i höjden och ökar med hela 655 procent jämfört med en genomsnittlig vecka. Det motsvarar en ökning på cirka 63 miljoner kronor. Även försäljningen av gräddfil, marinader och dessertost ökar markant. Men det är inte enbart mat som säljer bra. Försäljningen av insektsmedel får sig en rejäl skjuts och ökar med 331 procent.  

– Konsumenterna följer traditionen när de handlar inför midsommar. Butikerna har laddat butikshyllorna med varor som sill, gräddfil och potatis, säger Johan Davidson.    

Midsommarsiffrorna är en del av Svensk Handels sommarprognos som presenteras i sin helhet under vecka 26.

För intervju eller eventuella frågor, vänligen kontakta: 
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handels pressjour
Publicerad: 2019.06.14 Senast uppdaterad: 2019.06.14

Skriv en kommentar