Årsrapport 2020

2020 har varit ett omskakande år för hela samhället och så även för handeln som genomgått en exceptionellt svår tid. Svensk Handel har under året fokuserat på att stötta och underlätta för våra medlemsföretag, det har varit vår högsta prioritet.

Branschen har under året varit tudelad. För handlare med butik på shoppinggator som ekat tomma eller i ödsliga gallerior, har läget varit rejält pressat. Situationen för gränshandeln som mer eller mindre stängt igen har också varit nattsvart.

Även partihandeln har genomgått ett mycket tufft år när restauranger, skolor och butiker minskade sina beställningar.

Samtidigt var branschen som sagt mer splittrad än någonsin. Karantäntillvaro fick oss att satsa mer på våra hem, varav bygg-, elektronik- och trädgårdshandeln gick starkt.

E-handeln har ökat med raketfart, tillväxten har varit fantastisk och landade på hela 40 % för helåret.

Vi har under året också haft en avtalsrörelse. Mitt under brinnande coronakris skulle nya kollektivavtal förhandlas fram, men parterna enades om att förlänga avtalen i sju månader. Man återupptog förhandlingarna under hösten och det blev en tuff avtalsrörelse.  Dagen innan strejken skulle bryta ut enades parterna och löneökningarna landade på märket - 5,4 % över 29 månader.

Här får du ta del av en sammanfattning av året 2020 >>

Publicerad: 2021.05.10 Senast uppdaterad: 2021.05.10