Precis som föregående år präglades en stor del av Svensk Handels verksamhet 2021 av coronapandemin. Men under året som gick fanns en helt annan beredskap för att stötta medlemsföretagen.

Den tillfälliga pandemilagen innebar nya krav på handeln och Svensk Handel var snabbt ute och informerade medlemmar kring hur restriktionerna kunde hanteras.

Samtidigt som Svensk Handel kommenterade restriktionernas effekter för handeln fortsatte även det intensiva arbetet med att informera om hur och när stödåtgärder kunde ansökas om. 

Strömmen av samtal till den arbetsrättsliga jouren fortsatte även 2021. Över 21500 samtal besvarades. Frågorna som berördes var ofta pandemirelaterade, och kunde handla om exempelvis distansarbete och arbetsmiljöfrågor.

En stor del av Svensk Handels arbete handlade 2021 om kommunikation. Våra gedigna rapporter låg till grund för oavbruten närvaro i våra egna kanaler samt i viktiga nationella medier. Svensk Handel lyckades på så sätt under året också placera handelsföretagens intressen högt upp på den mediala agendan.

Vi har skapat nytta för våra medlemmar genom att ta nya initiativ och driva många viktiga frågor som stärker konkurrenskraft för handeln i Sverige. Detta arbete kommer intensifieras under 2022.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.