Butiksmiljö: Allt fler väljer kontaktlösa betalningar

Att ta emot kontaktlösa betalningar

Ny kontaktlös teknik för betalningar gör det enklare och snabbare för kunderna att handla och innebär många fördelar för butikerna. Den här vägledningen syftar till att ge enkla råd om hur du får ut så mycket som möjligt av den nya tekniken. 

Detaljhandeln går ofta i spetsen när det gäller ny teknik för att möta sina kunders ständigt föränderliga krav och behov. 

Kontaktlösa kort – och appar på mobila enheter – utgör ett bra och lönsamt alternativ till kontanter. De möjliggör snabbare betalning av små belopp, kortar ner den tid kunderna måste stå i kö och vänta och medför ökat antal kunder. I vår moderna värld, där människor är under en allt större tidspress, kan långa köer driva kunderna till en annan butik eller få dem att avstå att handla överhuvudtaget.

Ökning av antalet kunder

Tekniken kan införas relativt enkelt tillsammans med befintliga betalningssystem. Handlare som har ändrat sina system och infört tekniken för hantering av kontaktlösa kort har rapporterat en betydande ökning av antalet kunder. 

För att dra nytta av de potentiella fördelar som kontaktlös teknik kan ge behöver du som handlare både utrusta dig och utbilda din personal så att de följer rätt procedur och vet vad som ska göras om det uppstår problem.

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Bengt Nilervall
Publicerad: 2018.03.08 Senast uppdaterad: 2018.03.08 Kategorier: Betalfrågor, Betalfrågor Artiklar, Artikel