Hållbart mode

Avatarer kan stärka både hållbarhet och affär

E-handeln fortsätter att växa kraftigt, inte minst inom modesegmentet och företag tar till innovativa grepp för att minska på emballage och transporter. "Avatarer" tar hänsyn till varje kunds unika mått och är ett sätt att konsumera mode mer hållbart.

Hur kan vi få till mer affärsmässigt och miljömässigt hållbara lösningar för modehandeln online? Och hur skapar vi förutsättningar för en bättre kundupplevelse inom digitalhandeln? Det är frågor som forskaren Niina Hernandez vid Högskolan i Borås intresserat sig för – och ser spännande lösningar på.

– Det finns en stor potential för tekniska lösningar där vi använder oss av artificiell intelligens, AI, för att skapa avatarer som bygger på varje kunds unika mått och preferenser. Därmed kan kunden se direkt i mobilen eller datorn hur ett plagg passar och hur olika plagg fungerar ihop – kanske till och med ännu mer effektivt än i ett provrum.

Niina Hernandez är forskare och universitetslektor vid sektionen för textilteknik vid Akademin för textil, teknik och ekonomi vid Högskolan i Borås. Hon forskar inom textil och mode med särskilt fokus på passform – såväl i verkligheten som virtuellt.

Passformen avgörande för hur vi upplever ett plagg

– Det kan låta som ett udda forskningsområde, men faktum är att passformen är helt avgörande för hur vi upplever ett plagg, säger Niina Hernandez. Men passform är ett komplext begrepp och handlar om så mycket mer än bara exakta mått.

– Andra viktiga faktorer för att vi ska uppleva en god passform kan vara materialval, skärningar, proportioner och balans mellan olika delar av plagget, sömnadskvalitet och sömnadssätt. Dessutom har vi olika preferenser för vad som är bra passform, vilket också måste beaktas om kunden ska bli nöjd.

I sin doktorsavhandling 3D-scannade Niina Hernandez ett 40-tal personer och tog sedan fram en modell för hur man skulle kunna visualisera plaggen så verklighetsnära som möjligt.

– Scanningen är ett första steg för att kunna ta fram en avatar, en digital kopia av dig själv, som gör det möjligt att se hur ett plagg passar just dig – utan att du behöver prova plagget. Sedan gäller det att väga in en mängd andra parametrar. Som tygets fall, hur du behöver kunna röra dig i plagget samt hur du vill att dina kläder ska kännas.

Avatarer – ett lyft för modebranschen

För att få till avatarer som kan återspegla både faktiska mått och kundens personliga preferenser krävs stora mängder data och avancerade 3D-program.

– Tekniken och programvaran är inte helt mogen ännu, men vi ser flera väldigt spännande projekt inom spelindustrin där man skapar hela kollektioner av otroligt komplexa och avancerade kläder helt digitalt. Här skulle jag gärna se fördjupande samarbeten. Jag är övertygad om att vi skulle kunna lära mycket av varandra om vi slår våra kloka huvuden ihop.

Flera företag i modebranschen jobbar redan i dag med avatarer och 3D-modeller av olika slag men det är ändå, menar Niina Hernandez, ingen som riktigt lyckats knäcka koden och göra tekniken tillgänglig på bred front.
H&M har hunnit en god bit på väg och det finns flera andra som arbetar på olika typer av lösningar. Men vi kan se här på vår utbildning att det är en ganska hög tröskel att ta sig över innan man behärskar CAD-program och 3D-simulering. Men som jag ser det är det bara en tidsfråga innan vi är över tröskeln och det kommer att innebära ett lyft för hela modebranschen.

– 3D-simulering kommer att bli ett allt viktigare verktyg redan i design och produktutvecklingsfaserna, men framförallt för att skapa en individanpassad visualisering för kunden.

Ett hållbart sätt att köpa mode

Avatarer kommer, menar Niina Hernandez, att spela en viktig roll även för kunden i den fysiska handeln som kanske vill slippa bära med sig en hel hög med plagg i olika storlekar in i provrummet.

– Men den största vinsten kommer det att bli för e-handeln, där det i dag skickas otroligt många plagg fram och tillbaka innan kunderna har hittat rätt. Det är inte ett hållbart sätt att konsumera mode. Med bättre teknik för att prova plagg digitalt skulle vi kunna minska returerna rejält och därmed spara pengar och minska belastningen på miljön och klimatet.

– Samtidigt är jag övertygad om att vi också skulle få ännu mer nöjda kunder. Det blir färre plagg att hantera, träffsäkerheten blir betydligt bättre – och dessutom är det fantastiskt kul att prova kläder på det här sättet! Det betyder i slutändan att vi kan skapa en bättre affär, ökad hållbarhet och en förbättrad kundupplevelse.

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Magnus Nikkarinen
Publicerad: 2020.09.16 Senast uppdaterad: 2020.09.16 Kategori: Hållbar handel

Skriv en kommentar