7 smarta tips – så kan du minska returerna i webbutiken

Hur ska e-handeln hantera den växande returströmmen? Det är en brännande fråga som många webbutiker jobbar för fullt med att lösa. Här kommer tips på vad du kan göra själv.

2020 var året då e-handeln slog alla rekord. Men den starka tillväxten innebär också fler transporter och mer emballage. En allt större utmaning för e-handeln, både miljömässigt och ekonomiskt, är den växande returströmmen – vilket fått många företag att växla upp arbetet med att hantera returerna.

Att minska returer är viktigt för e-handlare

‒Pandemin har skyndat på den redan kraftigt växande e-handeln och satt fart på företagens hållbarhetsarbete. Bland annat tittar många företag på hur de ska kunna minska onödiga transporter och arbetar för att få till en så hållbar returhantering som möjligt, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

För att minska andelen returer har webbutikerna blivit bättre på att beskriva varorna de säljer och informera om de miljömässiga konsekvenser som returer för med sig. Men företagen jobbar lite i motvind.

Företagen behöver samarbeta med kunderna

Dilemmat är de fria returerna som länge varit en del av e-handelns dna och är viktiga ur en konkurrenssynpunkt. Särskilt inom modehandeln har kunderna vant sig vid att kunna beställa varor i olika storlekar och sedan helt gratis skicka tillbaka det som inte passar. Det visar den hållbarhetsundersökning som Svensk Handel tagit fram där nästan hälften av de tillfrågade konsumenterna anser att fria returer är mycket viktigt när de handlar online.

En smidig returhantering är för många företag avgörande för att kunna attrahera nya och behålla befintliga kunder. För att det ska vara hållbart behöver handeln och konsumenterna arbeta tillsammans för att hitta en balans där kunderna kan behålla sin frihet, samtidigt som de tar ett eget ansvar.

Per Ljungberg

Gemensamma insatser för en mer hållbar e-handel

Det här är kunderna beredda att göra själva:

  • Samordna beställningar/göra färre men större inköp på nätet.
  • Alltid återvinna emballaget.
  • Undvika att returnera varor.
  • Vara beredd att vänta längre på att få varorna.
  • Uträtta andra ärenden i samband med uthämtning av varor.

7 tips för hur din webbutik kan minska andelen returer

  1. Ge så bra och rättvis information som möjligt om varans utseende och andra egenskaper.
  2. Utveckla och implementera verktyg som ökar konsumentens möjligheter att få en vara med rätt storlek och passform.Det kan göras med digitala verktyg som avatarer eller 3D-simuleringar.
  3. Berätta för konsumenterna om de miljö- och klimatmässiga konsekvenserna returer för med sig.
  4. Blockera kunder som beställer och returnerar orimligt mycket.
  5. Paketera varan så att den inte skadas under transporten.
  6. Lägg returhanteringen nära ditt e-handelslager eller direkt i butiken, då kan du enklare sälja returer som gått till fysisk butik.
  7. Kräv att logistikpartners följer samma policies som under utleveransen – effektiva rutter och fordon med så låga koldioxidutsläpp som möjligt.

 

Vilken logistikaktör har den grönaste e-handelsleveransen i Sverige?

På luncheventet D-Logistik den 27 maj får du svaret.

 

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Magnus Nikkarinen
Publicerad: 2021.05.25 Senast uppdaterad: 2021.05.25 Kategorier: Hållbar handel Artiklar, Hållbar handel