Svenska handlare är bäst på hållbarhet - det här vill kunderna ha

Pandemins effekter på handeln har snabbat på företagens hållbarhetsarbete ‒ och det har lönat sig. Fyra av fem konsumenter tycker att produkter som säljs från Sverige är hållbara. Lika många säger sig också vara beredda att betala mer för hållbart producerade varor.

Att efterfrågan på hållbara produkter ökar har inte undgått svenska handelsföretag. En klar majoritet av företagen arbetar idag aktivt med hållbarhetsfrågor och en av fem handlare uppger att pandemin påverkat deras hållbarhetsarbete i rätt riktning. Det visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

‒ Det är väldigt glädjande att så många handelsföretag fortsatt att prioritera hållbarhetsfrågorna. Svenska företag har länge varit föregångare inom hållbarhetsområdet och kunde redan innan pandemin möta kundernas ökade efterfrågan på hållbara produkter, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Etiskt producerade varor är lika viktig som hög kvalitet

Ett område där konsumenterna litar på de svenska handlarna gäller hantering av farliga kemikalier. Bara en av fem uppger att de är oroliga för skadliga kemikalier när de köper kläder, skor eller elektronik från Sverige – vilket kan jämföras med att nästan tre av fem känner samma oro när de köper skor eller elektronik från länder utanför EU.

Andra viktiga hållbarhetsfrågor handlar om att produkten ska vara av god kvalitet och tillverkad på ett etiskt sätt. Särskilt de yngre konsumenterna lägger stor vikt vid att företagen de handlar från arbetar med mångfald och jämställdhet. Undersökningen visar också att drygt 80 procent är villiga att betala mer för hållbart producerade varor.

Företagens hållbarhetsarbete belönas av kunderna

Att stärka sitt varumärke är den vanligaste anledningen till att handelsföretagen arbetar med hållbarhetsfrågor ‒ och arbetet har gett resultat. För fem år sedan ansåg 61 procent av kunderna att det var viktigt att produkten de köper har en liten klimatpåverkan. I år är andelen 79 procent.

Enligt den prestigefyllda rapporten ”Sustainable Brand Index”, hamnar Coop i topp som det mest hållbara företaget, följt av IKEA och ICA. Mer branschspecifikt anser konsumenterna att Fjällräven är det mest hållbara varumärket inom skor och mode – och Apotea kniper förstaplatsen inom e-handel.

Allt tyder på att hållbart handlande kommer att öka framöver. Vi ser bland annat en trend där kunderna efterfrågar mer hållbarhetsrelaterad information. De företag som lyckas kommunicera sitt sociala och miljömässiga hållbarhetsarbete kommer också att belönas för det.

Magnus Nikkarinen

Det här vill svenska kunder ha

Topp fem viktigaste hållbarhetsfaktorerna när vi handlar (annat än livsmedel)

1. Att produkten håller hög kvalité 96 %
2. Att produkten inte innehåller skadliga ämnen 93%
3. Produktens pris 88%
4. Att produkten tar hänsyn till djurens väl 87%
5. Vilket material produkten består av 85%


Topp tre viktigaste hållbarhetsfrågorna vad gäller etik och socialt ansvarstagande

1. Att företagen tillhandahåller produkter av god kvalitet som är säkra att använda.
2. Att tillverkningen sker under goda etiska och miljömässiga förhållanden.
3. Att företagen är transparenta (öppna för insyn).


Läs mer i Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2021.

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Magnus Nikkarinen
Publicerad: 2021.06.03 Senast uppdaterad: 2021.06.03

Skriv en kommentar