Hoppa till innehåll

En konsument som handlar i en nätbutik har enligt lag ångerrätt i 14 dagar från dagen då varorna levererades alternativt ett avtal om en tjänst ingicks.

870e93dbda6f4630bf2e60d8965cecaf.jpg

Ångerrätten innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp utan orsak. Kunden ska meddela säljaren inom 14 dagar att denne ångrar sitt köp. Meddelandet kan ske i vilken form som helst. Konsumentverket har tagit fram en standardblankett för utnyttjade av ångerrätten som konsumenter kan använda. Säljaren ska i sina villkor länka till blanketten.

Ångerrätten innebär att konsumenten får skicka tillbaka den köpta varan säljaren inom 14 dagar från att denne lämnade sitt meddelande om ångerrätt till säljaren. Konsumenten får själv stå för kostnaden för returfrakten under förutsättning att information om det har lämnats före köpet.

Efter att en konsument ångrat ett köp ska säljaren betala tillbaka köpeskillingen, det vill säga priset kunden betalat för varan, och kostnaden för leveransen till kunden inom 14 dagar från meddelandet om ångerrätt. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills denne har fått tillbaka varan eller tills konsumenten visar bevis på att varan har skickats tillbaka.

En förutsättning för att ångerrättsfristen ska börja löpa när varan levereras är att konsumenten fått information om ångerrätten och villkoren för den. Om sådan information inte har lämnats går ångerrätten ut först 14 dagar efter att korrekt information har lämnats eller som längst 12 månader efter att den ursprungliga ångerfristen skulle ha löpt ut om korrekt information hade lämnats.

Principen om ångerrätt bygger på att konsumenten ska få ångra oanvända varor men enligt distansavtalslagen får konsumenten ångra sitt köp även om denne har använt varan. Säljaren har då rätt att göra ett värdeminskningsavdrag under förutsättning att information om det har lämnats före köpet.

Inte alla typer av varor och tjänster omfattas av ångerrätten. Exempel på undantag är:

  • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.

  • En förseglad vara som av hälso- eller hygienskäl inte lämpar sig för återlämning och förseglingen har brutits av konsumenten.

  • Kulturevenemang och idrottsevenemang.

  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  • Varor som snabbt kan försämras. Till exempel livsmedel.

  • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.

  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

Det finns ett särskilt undantag för digitalt innehåll. Om konsumenten köper en dvd-film kan köpet ångras. Däremot gäller inte ångerrätt om konsumenten streamar samma film.

Konsumentverket har tagit fram en standardmall för utformningen av information om ångerrätten.

Mallen hittar du här.  

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.