Hoppa till innehåll

En konsument kan reklamera ett fel på en vara i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En vara kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten inom tre år.

093f0f4b7df54b00a16c31c89675a3e5.jpg

Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcks. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

För att säljaren ska vara ansvarig för ett fel och vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel. De första sex månaderna är bevisbördan omvänd och det är säljaren som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet för att undvika ansvar. Om säljaren inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska felet anses vara ursprungligt och alltså säljarens ansvar.

I normalfallet ska konsumenten ta den felaktiga varan till säljaren. Om konsumenten inte har möjlighet till detta kan konsumenten kontakta säljaren så att säljaren kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.

När felet på en vara är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är säljaren skyldig att antingen:

  • reparera felet (avhjälpande)

  • byta till en ny, felfri vara (omleverans)

  • ge prisavdrag

  • låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka

  • betala ersättning för reparation

  • låta konsumenten hålla inne betalning

  • betala skadestånd

Under reklamationen har konsumenten rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar konsumentens krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller summan som motsvarar kravet på önskat prisavdrag. Har konsumenten rätt att häva köpet kan konsument hålla inne hela köpesumman.

Konsumenten har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Men om kostnaden blir oskälig för säljaren får säljaren välja den andra åtgärden. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att byta ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade.

Om säljaren väljer att reparera varan har säljaren två reparationsförsök på sig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten.

Om konsumenten får en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan.

Om felet inte kan repareras eller varan bytas ut, kan konsumenten begära att få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Parterna kan också komma överens om att konsumenten får ersättning för att reparera varan någon annanstans.

Om säljaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att säljaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. Det är då avgörande vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som återbetalas. I vissa fall har säljaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts. Exempel på kostnader som kan ersättas är

  • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.

  • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.

  • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.

  • Andra förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen.

  • Skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Konsumenten måste försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel får konsumenten inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Använder konsumenten ändå varan får konsumenten betala motsvarande del av förlusten.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.