Hoppa till innehåll

Vid försäljning till konsumenter ska priset för en vara eller tjänst anges i direkt anslutning. Priset ska alltid anges inklusive moms och andra skatter.

7f1458dac4e6407cb9013bb2944dc40e.jpg

Om en vara marknadsförs tillsammans med tillbehör, extra utrustning eller andra varor ska det tydligt framgå vad som ingår i priset.

Ett erbjudande om rabatt eller prisnedsättning ska lämnas så att konsumenten får en tydlig uppgift om vilket pris som ska betalas för varan. Om en prisnedsättning endast gäller en begränsad del av säljarens sortiment eller om det uppställs några särskilda villkor för prisnedsättningen ska information om detta tydligt anges.

Vid användning av personliga rabattkoder och liknande ska priset efter rabatten visas för konsumenten senast i kassan före betalning.

Om det kan tillkomma andra kostnader, till exempel expeditionsavgift, fraktkostnad eller liknande, ska konsumenten upplysas om detta med ett belopp i kronor för respektive kostnad. Om säljaren inte har informerat om sådana kostnader på rätt sätt är konsumenten inte skyldig att betala för dem. Informationen ska ge konsumenten en rättvisande och tydlig bild över vad som ska betalas och den totala kostnaden för beställningen.

En säljare får inte kräva någon extra avgift från konsumenten, utöver det överenskomna priset, utan konsumentens uttryckliga samtycke. Framförallt får en säljare inte använda sig av förkryssade rutor för att erbjuda och ta betalt för ytterligare varor eller tjänster.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.