Hoppa till innehåll

Den 1 januari 2016 trädde den nya lagstiftningen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Med alternativ tvistlösning menas att en tvist mellan en konsument och ett företag kan avgöras på ett effektivt och snabbt sätt utanför domstol.

12f920f8caa4429e806f6f872c9aa2ea.jpg

I Sverige är det i de allra flesta fall Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är tvistlösningsorgan. Konsumenten kan anmäla tvister med företag till ARN för att få tvisten prövad och för att få en rekommendation om hur tvisten bör lösas. ARNs rekommendationer är inte bindande men Svensk Handels medlemmar rekommenderas att följa ARNs rekommendationer. Förfarandet i ARN är helt skriftligt och kostar ingenting för varken konsument eller företag. För prövning av tvister hos ARN tillämpas värdegränser. Värdegränserna och mer information om ARNs verksamhet hittar du här.

För att underlätta lösning av tvister till följd av gränsöverskridande e-handel har EU-kommissionen inrättat en online-plattform för tvistlösning online, kallad ODR-plattformen (Online Dispute Resolution). En konsument som har en tvist med ett företag i en annan medlemsstat ska kunna lämna in ett klagomål på sitt officiella EU-språk via plattformen, som slussar tvisten till rätt tvistlösningsorgan.

Alla företag som är etablerade i EU och som ägnar sig åt e-handel är skyldiga att ha en länk till ODR-plattformen på sin webbsida. Detta gäller även om företaget endast riktar sig till konsumenter på den svenska marknaden.

Länken till plattformen ska finnas med i till exempel de allmänna köpvillkoren. Mer information om plattformen och tvistlösning online kan lämnas av Konsument Europa.

Konsumentverket ansvarar för tillsynen av att den nya lagen följs och ett företag som inte lämnar den beskrivna informationen kan drabbas av marknadsrättsliga sanktioner. 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.