Så hanterar du tävlingar i sociala medier

Det blir allt populärare att företag utlyser tävlingar på sociala medier som Facebook och Instagram. Tidigare var regelverket snårigt, men sedan januari 2019 gäller en ny Spellag som gjorde reglerna väsentligt enklare.

På sociala medier är det populärt att arrangera kampanjer i form av tävlingar där besökaren genom att klicka på ”gilla” eller ”dela” kan vinna biljetter, pengar eller varor. Tidigare behövdes ett tillstånd från Lotteriinspektionen för att arrangera denna typ av tävling, men detta tillståndskrav har tagits bort i och med den nya lagstiftningen.

Facebook har dock egna regler för kampanjer och kampanjer. Dels hänvisas till gällande lagstiftning, och för tävlingar i Sverige gäller fortfarande att vinnare kan bli skyldiga att betala en vinstskatt, vilket man i tävlingen skall informera om. Utöver detta kräver Facebook att den som arrangerar en kampanj tar fullt ansvar för denna. Det ska tydligt framgå att kampanjen inte är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook. Varje deltagare i kampanjen skall ha en fullständig version av Facebook, och det är inte tillåtet att be deltagare ”gilla”, ”dela” eller ”tagga” någon för att delta i kampanjen.

För kampanjer och tävlingar på Instagram gäller att du anger i tävlingsinstruktionen att Instagram inte på något sätt har ansvar för din tävling, och varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram för att delta. Till skillnad från Facebook finns inget förbud mot att ”dela” tävlingen eller ”tagga” vänner i kommentarsfältet.

Marie Enhörning
Publicerad: 2015.04.07 Senast uppdaterad: 2019.10.23

Skriv en kommentar