Människor i butik: För att illustrera besöksnäringen i Sverige

Svensk besöksnäring

Turisterna är viktiga kunder på många platser i Sverige. Coronapandemin har förändrat resandet radikalt. Svenskarna har stannat i Sverige på svemester medan de utländska besökarna har lyst med sin frånvaro. Vissa besöksmål och städer har upplevt en boom medan våra storstäder och gränsområden, framför allt mot Norge, har sett ett stort tapp av besökare.

På denna sida finner du statistik, analyser och rapporter som hjälper dig som handlare att lära känna kundgruppen turister.

Svenska turister beskrivs bäst som ”vardagssmitande livsnjutare”. Under sin semester vill man uppleva nya städer och platser, njuta av god mat och dryck och ges möjlighet till att koppla av och släppa på rutiner. Kort och gott vill man unna sig något extra och lyxa till det lite. Något som även stämmer in på många internationella besökare.

Shoppingturism i Sverige 2019

  • Omsatte 108 miljarder kronor
  • Stod för 35 procent av den totala turismomsättningen
  • Motsvarade 14 procent av omsättningen i hela detaljhandeln
  • Sysselsatte 35 500 personer i handeln

Svensk Handels engagemang

  • Svensk Turism AB – styrelseledamot
  • Visit Sweden – deltar i näringens advisory board
  • Svenska Stadskärnor – styrelseledamot
  • City i Samverkan Stockholm – styrelseledamot
  • Göteborg Shopping – deltar i styrgruppen

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Elisabet Elmsäter Vegsö
Publicerad: 2015.03.16 Senast uppdaterad: 2017.12.06 Kategori: Stads- och platsutveckling