Människor i butik: För att illustrera besöksnäringen i Sverige

Handeln – en stor del av besöksnäringen

Turisterna är viktiga kunder på många platser i Sverige. När denna kundgrupp nu ändrar sitt resebeteende är det viktigt som handlare att identifiera och göra sin kundanalys på denna växande kundgrupp.

Handeln utgör en stor del av besöksnäringen och stod för 35 procent (108 miljarder) av den totala turismkonsumtionen 2019. Denna summa motsvarar 14 procent av den totala detaljhandelsomsättningen.

Det finns inte några tecken på att turistandet inom Sveriges gränser kommer att avta. Däremot kommer vi att se fler svenskar semestra i sitt hemland framöver.

Svenska turister beskrivs bäst som ”vardagssmitande livsnjutare”. Under sin semester vill man uppleva nya städer och platser, njuta av god mat och dryck och ges möjlighet till att koppla av och släppa på rutiner. Kort och gott vill man unna sig något extra och lyxa till det lite. Något som även stämmer in på många internationella besökare.

Shoppingturism i Sverige

  • Omsätter 108 miljarder kronor
  • Står för 35 procent av den totala turismomsättningen
  • Motsvarar 14 procent av omsättningen i hela detaljhandeln
  • Sysselsätter 35 500 personer i handeln

Svensk Handels engagemang

  • Svensk Turism AB – styrelseledamot
  • Visit Sweden – deltar i näringens advisory board
  • Svenska Stadskärnor – styrelseledamot
  • City i Samverkan Stockholm – styrelseledamot
  • Göteborg Shopping – deltar i styrgruppen

Vi hjälper dig

Du som är medlem i Svensk Handel kan ringa in till oss och få svar på dina frågor. 

Elisabet Elmsäter Vegsö
Publicerad: 2015.03.16 Senast uppdaterad: 2017.12.06 Kategori: Stads- och platsutveckling