E-handelsindikatorn 2021

E-handelsindikatorn är en månatlig mätning av hur svenska konsumenter e-handlar. 

E-handelsindikatorn december 2021

December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning.

E-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra

Stark tillväxt till trots - e-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta omsättning en enskild månad. Trots det visar Svensk Handels E-handelsindikator att försäljningen i november var 25 procent lägre än samma månad föregående år. Fjolårets uppmaningar att inte besöka butiker och att göra julklappsinköpen på nätet lyfte då e-handeln till rekordhöga nivåer.

Tillväxten i e-handeln tog ny fart i oktober

Tillväxten i e-handeln tog ny fart i oktober

E-handelns tillväxttakt vände upp igen i oktober, efter en viss avmattning i september. Totalt växte e-handeln i Sverige med 7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, var 12 procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för oktober.

E-handelsindikatorn september 2021

Lägre tillväxt i e-handeln när fler återvänder till butikerna

E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet trots att fler återvänder till de fysiska butikerna. Den totala e-handeln, inklusive den från utlandet växte med 12 procent under tredje kvartalet. I september anas dock ett trendbrott då omsättningen i den inhemska e-handeln minskade med tre procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för september.

E-handeln slår rekordstarka tillväxttal

E-handeln slår rekordstarka tillväxttal

Trots att e-handeln gick starkare än någonsin under pandemin fortsätter tillväxten. Under andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent jämfört med samma period förra året.