Sämre lönsamhet i årets julhandel

Omsättningsmässigt väntas julhandeln slå rekord i år igen, enligt 44 procent av handlarna i Handelsbarometern. Men det är tveksamt om handlarna kommer tjäna på det. Kampanjer och rabatter väntas nämligen driva julhandeln och mer än var tredje handlare tror att butikens vinstmarginal kommer att minska.

– Julhandeln slår rekord i år igen, men det kostar i termer av lönsamhet. Försäljningen drivs allt ivrigare med kampanjer som håller marknadsandel och försäljning uppe men endast 15 procent av handlarna tror att också vinstmarginalen kommer att öka, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsbarometerns framtidsindikator, som väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling och nyanställningar, minskade med två enheter jämfört med i oktober månad och landade i november på 7. Andelen optimistiska handlare är alltså 7 procentenheter högre än andelen pessimistiska handlare.

Skatteförslag väntas minska sysselsättningen
Var tredje, 36 procent, av handelsbarometerns handlare tror att personalstyrkan i branschen kommer att minska. Det är en kraftig ökning sedan oktober månads mätning som landade på 27 procent och en fördubbling från fjolårets 18 procent.

– Vi har skrivit till tomten och hoppas på en frysning av arbetsgivaravgifterna, men räknar med en riktig smällkaramell efter jul. Förutom att det väntas bli dyrare att anställa unga kommer regeringens budget och de nya amorteringskraven att försämra möjligheterna till konsumtion, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Elektronik julens vinnarbransch
När handlarna får gissa vilken bransch som blir årets vinnare i julhandeln hamnar Elektronikbranschen i topp, följt av dagligvaror och sport- och fritidhandeln.

För intervju eller mer information ring gärna:
Jonas Arnberg, chefsekonom, 010-471 85 75
Erik Boman, presschef, Svensk Handel, 010-47 18 650

Publicerad: 2014.11.17 Senast uppdaterad: 2014.12.11

Skriv en kommentar